Du er her

Fjording øker i popularitet

Kremlikøren Fjording, som tidligere i år vant dobbel gullmedalje i San Francisco World Spirits Awards, har for alvor blitt oppdaget av det norske folk.
Av Redaksjonen
Publisert 04.11.2019 19:50

– Ca. 120 vinmonopol har nå Fjording-flasker i hyllene sine, og flere vil det nok bli nå som julebords- og julegavesesongen begynner for fullt, sier Juno Solhaug i selskapet United Brands, en vin- og brennevinsimportør lokalisert på Lysaker.

 – Vi inngikk en samarbeidsavtale med Fjording tidligere i høst fordi vi ønsket å styrke vår portefølje av kvalitetsbrennevin. Som pionermerke på lokalprodusert kremlikør er Fjording en fryd å fronte ut i markedet. Og folk er virkelig begeistret for den naturlige smaken av karamell og hasselnøtt, sier hun.    

Ny internasjonal anerkjennelse

Fjording er nylig plukket ut som finalist i kategorien «Best Alcoholic Drink» i den internasjonale World Beverage Innovation Awards. På bransjemessen BreuBeviale i Nürnberg 13. november skal det avgjøres om Fjording har vært såpass nytenkende og kreative at bransjeekspertene vil sende prisen nordover til Norge.

Til forskjell fra konkurransen i San Francisco, er ikke dette en smakskonkurranse. Her er det konseptet; altså navn, design, kommunikasjon og posisjonering som vurderes.

– Vi vet ikke hva dommerne har vektlagt i sin vurdering av Fjording, men mulig de har hatt sansen for vår strategi om å gjøre ting stikk motsatt av de store internasjonale kremlikørmerkene, sier gründer Øyvind Løkling.

Én dollar til fjordhestvennlige initiativ

At vi produserer likøren på håndverksmåten inne i en vestlandsfjord, bruker gjennomsiktige flasker, gir bort én dollar for hver solgte flaske til fjordhestvennlige initiativ, og har introdusert trekorker med helletut, er nok momenter som vekker litt oppsikt i en ellers så traust drikkevarekategori.

– Det er åpenbart at lav pris har vært målet for de fleste av de tradisjonelle aktørene. Og så kommer plutselig denne vesle, norske utfordreren med fokus på smak - og ikke minst en langsiktig visjon om å løfte statusen til den neglisjerte kremlikøren. Det tror jeg vekker oppsikt og klinger godt i manges ører, sier Løkling.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca