Involver dine ansatte og sørg for at de bidrar med sin kunnskap og sine historier. (Foto: Kari Hasselknippe)

Fem tips for god innholdsmarkedsføring

Stadig flere benytter seg av «content marketing» - eller innholdsmarkedsføring, som endel av sin strategi. Og med god grunn.

Publisert
Denne saken er skrevet av Kari Hasselknippe. (Foto: Siw Pessar)

I dag har omkring 200 millioner mennesker på verdensbasis en programvare som blokkerer for tradisjonelle annonser. I tillegg viser studier at «content marketing» – i form av godt innhold relevant for forbrukeren, oppnår større trafikk og engasjement blant mottakerne.

For å lykkes med innholdsmarkedsføring, må du ha noe grunnleggende på plass.

Du må vite hvem du snakker til og hva som gjør at du skiller deg positivt ut. Når dette fundamentet er på plass er det mye lettere å skape godt innhold og få gode resultater.

Saken fortsetter under bildet

Involver dine ansatte og sørg for at de bidrar med sin kunnskap og sine historier. (Foto: Kari Hasselknippe)

Her er fem gode råd som jeg selv følger:

1. Tenk langsiktig

Der sa jeg det. Tenk langsiktig. Det er min oppfordring. Det er så lett å bli utålmodig, og avslutte satsningen før den i det hele tatt er skikkelig i gang. Det er ofte nødvendig å justere underveis ved å analysere, teste og justere, men om din strategi er god så bør du tro på den, og være tålmodig. Stå i det. Jeg er ikke i tvil om at det er nøkkelen til gode resultater, over tid.

2. Gi verdi

Dette året har jeg kaste meg ut i det jeg selv anbefaler mine kunder. Jeg har skrevet mer, gitt mer verdi og hatt fokus på å hjelpe. Jeg har nesten 30 års erfaring fra hotell- og reiseliv, og 14 av de som kommersiell ansvarlig for Grand Hotel i Oslo. Erfaring og kunnskap er til for å deles, og gjøre andre gode. Da bygger du en rolle som ekspert innen ditt felt. Hvordan kan du gi verdi til dine kunder? Sett deg inn i målgruppens hoder og finn ut hvordan du kan inspirere, motivere, lære bort eller kanskje underholde vedkommende. Historiene er mange når du begynner å se deg rundt. Involver dine ansatte og jobb som en redaksjon.

3. Troverdighet og relevans

I dag skal markedsføring være hjelpsom. Folk flest (98%) googler seg frem til enhver nyanskaffelse, og før det bestilles en reise har den reisende vært innom mange ulike nettsider, bloggartikler, tilbakemeldingsportaler mm før de tar en beslutning. Den digitale hverdagen har forandrer salg og markedsføring. Totalt. Det dine selgere tidligere gjorde med å ringe opp kunder, og informere om sitt hotell eller merkevare, gjør nå dine kunder selv. Gjennom sosiale medier! Vi har fremdeles behov for selgere, men rollen er endret. I dag må en selger være en god rådgiver og på lik linje med en markedsfører, må begge være hjelpsomme og gjøre kunden god, i alle deler av kjøpsprosessen.

Når du skal formidle et budskap, forventer 84% av forbrukere at innholdet føles ekte og troverdig. Godt visuelt materiale øker engasjementet med 55%, og det bringer oss videre til neste punkt.

4. Kvalitet

Hva betyr god kvalitet for deg? For meg betyr det profesjonelt, ekte, ærlig, solid og gjennomarbeidet. Kvalitet i alle ledd er viktig, og i denne sammenheng handler det om god visuell fremstilling, godt skrevet tekst og god brukervennlighet.

Les korrektur, ta gode bilder og dobbeltsjekk gjerne med noen du har rundt deg om kvaliteten på innlegget ditt er i stil med merkevaren din.

5. Personlig

Her har vel vi gründere ofte en frykt for å vise hvem vi virkelige er. Min klare anbefaling er at vi alle bør lette litt på sløret. Vis hvem du er, hvilke verdier du står for slik at dine kunder lærer deg å kjenne. Dette gjelder store som små slik jeg ser det. Det handler til syvende sist om å bygge tillit til dine kunder, og da må du vise ditt sanne jeg. Vi er alle individualister, og vi liker å kjøpe av mennesker.

Les også: Hva betyr god tekst?

Ønsker du at ditt hotell eller bedrift skal bli mer tydelig og synlig?

Eller lurer du på hvordan du kan få flere direkte bestillinger og flere besøkende kunder og gjester? Da kan innholdsmarkedsføring være en god strategi for din bedrift. Ta kontakt om du vil vite mer om hvordan du kan utnytte mulighetene og du trenger hjelp til å komme i gang.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Hasselknippe AS

Kari Hasselknippe er gründeren bak Hasselknippe AS, og som rådgiver og prosjektleder hjelper hun hoteller, destinasjoner og øvrige servicebedrifter med ulike strategier, konsepter og løsninger innen branding, kommunikasjon, markedsføring/PR og kvalitetsutvikling.

I tillegg til strategisk rådgivning er praktisk gjennomføring en svært viktig hjørnestein i alle oppdrag. Derfor har Hasselknippe knyttet til seg spesialiserte miljøer som bidrar med sin spisskompetanse tidlig i prosjektene og sikrer gjennomføring. Hasselknippe forestår overordnet prosjektledelse både før, under og etter produksjon.

Kari Hasselknippe har 25 års erfaring fra ulike kommersielle stillinger innen hotell og reiseliv, hvorav 14 år som salgs- og markedsdirektør ved Grand Hotel Oslo.

Les alle blogginnleggene fra Hasselknippe her

Du kan lese mer på Hasselknippe.com.

Powered by Labrador CMS