Du er her

Fagkonferanse om digitale brukeropplevelser

Google Design Sprint-designer Jake Knapp er trekkplaster for «Webdagene», som arrangeres 17. til 19. oktober. Dette er Nordens største fagkonferanse om digitale brukeropplevelser.
Av Redaksjonen
Publisert 03.07.2018 06:02

Jake Knapp regnes som mannen bak Google Design Sprint-metoden som kan løse komplekse problemstillinger på fem dager. Med både foredrag og egen workshop er han ett av trekkplastrene for Webdagene.

Læring og kreativitet er dagsorden for årets konferanse.

1100 deltakere i fjor

Webdagene arrangeres for 13. gang. Med fjorårets ca. 1100 deltakere i Oslo Spektrum markerte Webdagene seg som Nordens største fagkonferanse om digitale brukeropplevelser.

Arrangøren Netlife satser på besøkstall i samme størrelsesorden i år.

–  Konferansedeltakerene får møte en gjeng flinke foredragsholdere, eller lærere om du vil, for å bli tilført ny kunnskap og energi. Vi får lære av folk med andre perspektiver og erfaringer enn oss selv og som har fått til store ting, forteller konferansesjef Gerd Stilloff Løland.

Målgruppen

Målgruppen er designere, webredaktører, markedssjefer, webutviklere, kommunikasjonsfolk, forretningsutviklere, prosjektledere og andre som jobber med brukeropplevelse i digitale kanaler.

– Styremedlemmer, folk på C-level og ministre og andre i offentlige organisasjoner som steller med innovasjon vil også få stort utbytte av å komme. Her vil de få dialog med folkene som skaper løsningene de ønsker seg og inspirasjon til selv å bidra presist i de innovasjonsprosessene de leder, sier Løland.

Gode kundeopplevelser

Første dag er workshops, mens selve konferanser er på de to påfølgende dagene 18. og 19. oktober. Temaer er gode kundeopplevelser på tvers av målgrupper og plattformer, effektivt kundeinnsiktsarbeid, hvordan digitalfolk kan bidra til miljøet, hurtiglæring og tilrettelegging av effektive hverdager hvor man får gjort mer på kortere tid.

En av lærerne er Jake Knapp, som regnes som mannen bak Google Desing Sprints. Han stiller både til workshop og på scenen for å lære oss å bruke tiden vår riktig på jobb og ellers. Hanne Wetland i Netlife vil undervise i nyttetegning, som er et kurs som har samlet fulle hus for sitt søkelys på visuell fremfor verbal fremstilling.

Cara DeFabio med bakgrunn fra blant annet Gizmodo Media Group vil lære elevene å bruke emojis som språk. UX-direktør Tobias Ahlin som har designet for Spotify og Minecraft kommer. Det gjør også hjernetrener Frank Wedde som, i en verden hvor mange blir distrahert og fraværende, vil gi elevene opplæring i hukommelsesteknikker.

Programmet for Webdagene ligger her og er fortsatt under utvikling.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her