Du er her

Får gjesten til å tenke

«Hva synes du?» Det er det viktigste spørsmålet bartenderen stiller gjesten om whisky. – Det gjelder å få folk til å tenke, mener Peter-Andre Dahl på Dr. Jekylls.
Av Morten Holt
Publisert 17.12.2015 06:00
– Mye av det som vi har i hyllene, kan jo kalles litt sært, innrømmer Peter-Andre Dahl. Sjefen på Dr. Jekylls Pub i Oslo er glad når gjestene kommer på eget initiativ og vil smake det uvanlige. Men han setter pris på å lede gjestene inn mot nye smaksopplevelser, også.

– Vi har vært borti gjester som skal ha akkurat den whiskyen fordi det var den de startet å drikke, og den er de tro mot. Det er en utfordring for oss, å se om de kan tenke seg å prøve noe som er nesten det samme, men litt forskjellig. Veldig ofte blir de fornøyde, sier Dahl.

På samme måte er det mange som drikker det vennene drikker. Utfordringen er den samme. Du blir hva du hører, som han sier det.

Priset pub

Dr. Jekylls er en pub for whiskykjennerne. For tre år siden ble den belønnet med Oslo Whiskyfestival-prisen. Puben hadde sin egen japanske whisky – en Karuizawa – lenge før en Yamazaki-whisky ble kåret til verdens beste i fjor. Den har et helt Highland Park-fat stående og har fått tappet sin egen Laphroaig.

– For oss dreier det seg om at flere må åpne øynene på egen hånd. Lukte, tenke og smake, sier Peter-Andre Dahl. Han roser Oslo Whiskyfestival nettopp for å bidra til at folk får smakt nye ting, og er glad for at det er blitt whiskyfestivaler i Tønsberg, Tromsø og Bergen, også. I tillegg til en rekke whiskyklubber der folk setter seg ned og snakker om hva de har smakt.

Verre å orientere seg

Jekylls-sjefen ser utfordringen i å venne gjestene til å tenke på destillerinavnet i stedet for alderen.  Slike ting som «en standard 12-åring» er i ferd med å forsvinne.

– Mange har trodd at den eldste er den beste. Når «age statementene» blir mer borte, betyr det utfordringer for oss, sier han.

Men gjestene er ikke de samme som før, heller. Flere 22-23-åringer kommer til baren for å smake. Et sted må man begynne:

Laphroaig-stolt

– Første gang jeg drakk Laphroaig, syntes jeg det smakte helt jævlig, innrømmer whiskykjenneren. – Men nå er det fantastisk!

Nå er det altså blitt en egen Laphroaig med Dr. Jekyll-etikett. Det er Dahl stolt av, og den vekker oppsikt i miljøene. En veldig spesiell tapning, ikke en typisk Laphroaig. Samtidig konstaterer han at det hjelper å ha en eier som Olav Thon i bakhånden, med evne og vilje til å investere for fremtiden.

Skaper kyndige mennesker

Dr. Jekylls rekrutterer ikke whiskykjennere, men satser på å lære dem opp selv.

– Vi må skape kyndige mennesker. Du skal kunne stå litt på trygg grunn når du har 4–500 flasker bak deg: Du skal vite hvor de er fra og så noenlunde hvordan de smaker. Personalet får det riktige verktøyet, og det ligger i deres egen interesse å lære seg mest mulig for å gjøre jobben, sier Peter-Andre Dahl. Han karakteriserer medarbeiderne sine som lidenskapelig engasjerte.

Les mye mer i magasinet Horeca, nummer 6 2015, som hadde utgivelse i oktober.

 

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)