Arkivfoto: Sverre Hjørnevik

Enorm vekst for opplevelsesbransjen

En fersk rapport viser at opplevelsesbransjen i Nordland har vokst med 280 prosent de siste årene, og at veksten ligger langt over landsgjennomsnittet.

Publisert

Denne uken arrangeres Norsk Opplevelseskonferanse i Narvik.

NHO Reiseliv er medarrangør av konferansen, og lanserer i den forbindelse ferske tall fra rapporten «Reiselivsnærings verdi», som Menon Economics har utarbeidet for NHO Reiseliv. Rapporten viser at det har skjedd en enorm vekst i opplevelsesbransjen de siste årene:

3200 opplevelsesbedrifter i Norge

Det er omlag 3200 opplevelsesbedrifter i Norge, som har en samlet verdiskaping på 10 milliarder kroner (2017). Verdiskapingen har vokst med 170 prosent siden 2004. I Nordland er det over 230 opplevelsesbedrifter med en verdiskaping på 343 millioner kroner (2017). Det er en økning i verdiskaping på 280 prosent siden 2004.

– Opplevelsesbransjen i Nordland har hatt en voldsom vekst de siste årene, og veksten ligger langt over landsgjennomsnittet. Nordland har blitt et attraktivt reisemål gjennom hele året, og det er mye fordi reiselivsaktørene i denne regionen har lykkes med å utvikle og selge unike opplevelser året rundt, sier næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal.

Opplever økende aktivitet

Denne uken samles opplevelsesbransjen i Narvik i Nordland – en by som har satset stort på opplevelser de siste årene. Sølvi Øgsnes som driver overnattingsstedet Breidablikk Gjestehus i Narvik opplever en stadig økende aktivitet og etterspørsel i opplevelsesbransjen i Narvik-regionen:

– Det er kommet flere seriøse og gode tilbydere med varierte produkter innenfor naturbaserte opplevelser. Gjestene vil oppleve nordlyset, men helårsaktiviteter som «hiking og biking» blir også stadig mer populært. Narvikområdet har fantastiske muligheter i storslått natur, sier Øgsnes.

Millionbidrag til Nordlands kommuner

Reiselivsnæringen bidrar med arbeidsplasser og store inntekter til landets kommuner. I følge rapporten er personskatteinntektene fra reiseliv (4,3 milliarder) større enn fra hele prosessindustrien, som inkluderer kraftkrevende foredling av tre, metall, mineraler og ulik typer kjemisk industri (3,5 milliarder). Inntektsskatten fra reiseliv er nesten tre ganger så høy som skatten fra sjømatnæringen (1,6 milliarder), som også inkluderer oppdrett, fiskeri og industriforedling.

I reiselivsfylket Nordland gir reiselivet nær 200 millioner kroner i personskatteinntekter til kommunene. Sjømat ligger noe høyere med 272 millioner, mens prosessindustri gir 184 millioner i personskatteinntekter til kommunene i fylket.

I Nordland er det mange kommuner som nyter godt av reiselivet. Under følger noen eksempler:

  • Narvik: Reiseliv (12 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (4 millioner)
  • Bodø: Reiseliv (88 millioner), sjømat (15 millioner), prosessindustri (7 millioner)
  • Alstahaug: Reiseliv (17 millioner), sjømat (4 millioner), prosessindustri (2 millioner)
  • Vågan: Reiseliv (14 millioner), sjømat (16 millioner), prosessindustri (1 million)
  • Sortland: Reiseliv (6 millioner), sjømat (5 millioner), prosessindustri (4 millioner)
  • Fauske: Reiseliv (5 millioner), sjømat (2 millioner), prosessindustri (3 millioner)
  • Evenes: Reiseliv (3 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (0 millioner)

– En kommune uten reiseliv vil slite

– Ingen reiselivsbransjer vokser mer enn opplevelsesbransjen. En ordfører som tilrettelegger for, og spiller på lag med opplevelsesbedriftene i sin region vil få flere arbeidsplasser og økte inntekter til kommunekassa. Reiselivet er også viktig for å skape bolyst. Det er restauranter, kafeer, kultur og opplevelser som skaper de sosiale arenaene som gjør at folk vil bli boende. En kommune uten reiseliv vil slite med å holde på sine innbyggere, sier Bjørndal.

– Med økt aktivitet følger mer arbeid

Veksten av opplevelser i Narvik har hatt stor betydning for Sølvi Øksnes, som driver et lite privateid overnattings- og spisested i byen:

– Vi har i snart 20 år hatt besøkende fra USA, Nederland, Spania og ikke minst vår nabo Sverige som ønsker opplevelser, også gjerne knyttet til overnatting og servering – såkalte nisjetilbud. Reiseliv er en arbeidsskapende næring og med økt aktivitet følger mer arbeid og ansatte, sier Øgsnes.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS