Du er her

Enda hyggeligere hos Clarion Collection

Hotellkjeden Clarion Collection i Nordic Choice Hotels skaper et unikt bransjekonsept med det skandinaviske uttrykket «hygge» som plattform. Med seg på laget har de en nyansatt «Director of Happiness», som skal videreutvikle konseptet og implementere det hos medarbeiderne.
Av Redaksjonen
Publisert 06.11.2019 12:34


«Fika» hører med til skandinavisk hygge, og serveres på alle Clarion Collection-hotell på ettermiddagen før det dekkes opp til kveldsmat. Her får du alltid noe søtt og godt å bite sammen med kaffe eller din favoritt-te. (Illustrasjonsfoto: Clarion Collection)

Forskning viser at stadig flere mennesker ønsker å være mindre tilgjengelige. I motsetning til tidligere, ønsker mange nå å bli «av-digitalisert», og heller søke seg til rolige oaser som tilbyr ekte avkobling.

Nå forsterker hotellkjeden Clarion Collection sin posisjon med mål om å skape disse rolige plassene for avkobling, og samtidig tilby «hygge-opplevelser» på samtlige av sine 49 hotell. Det nye konseptet ble lansert 1. oktober 2019.

Stordalens første kjede

Clarion Collection var den første hotellkjeden Petter Stordalen kjøpte på 90-tallet. Kjeden gikk da under navnet Home Hotels, men fikk senere navnet Clarion Collection.

– Siden Clarion Collection-kjeden var den første jeg kjøpte, har den alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt. Det at nesten samtlige hoteller holder til i historiske bygg som alle bærer på en unik historie gjør også at Clarion Collection skiller seg ut. Clarion Collection og hygge føles ut som en «match made in heaven», fordi hygge er en filosofi og livsstil som er helt på linje med det kjeden står for. Det unike matkonseptet bestående av fika og kveldsmat har vi for eksempel ikke sett at noen annen hotellkjede tilbyr, sier grunnlegger av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen.

Sette en gullkant på tilværelsen


Kjededirektør for Clarion Collection Hotel, Øyvind Alapnes. (Foto: Morten Holt)

Hygge er en filosofi og livsstil som handler om å sette en gullkant på tilværelsen og å forstå viktigheten av å holde ting enkelt og å ta seg tid til å roe ned. På Clarion Collection innebærer hygge at man sikrer leveranse og kvalitet både når det gjelder produkt og service. Det populære matkonseptet der gjestene får både frokost, «fika» og kveldsmat har blitt oppgradert, og musikk, farger og lyssetting har blitt endret for i størst mulig grad å skape rom for nytelse og avkobling.

– Ordet «hygge» var det nest mest populære ordet i 2016 i Oxfords Dictionary, etter «Brexit». I dag får vi over 5 millioner treff på ordet «hygge», et uttrykk som berører og vekker positive følelser. Vi har alltid vært «hygge», men nå har vi endret tilbudet vårt slik at vi kan imøtekomme våre gjesters behov i enda større grad enn tidligere, sier kjededirektør for Clarion Collection Hotel, Øyvind Alapnes.

– Vi har hentet mye inspirasjon fra Meik Viking, som er forsker og CEO ved The Happiness Research Institute, og også forfatter av «The little book of Hygge». Boken har blitt solgt i over én million eksemplarer, og er oversatt til 26 språk. Det har vært naturlig å sparre med Meik som gjennom sitt virke som ekspert og foreleser i internasjonal sammenheng, er mye på reise, sier Alapnes.

«Director of Happiness»

For å sikre at det nye konseptet implementeres ute på hotellene og blant de ansatte er det blitt opprettet en stilling med tittelen «Director of Happiness».

– Min rolle er å jobbe med arbeidslyst og -glede hos våre medarbeidere. Det er ingen hemmelighet at lykkelige ansatte bidrar til lykkelige gjester, sier Rebecca Wodajo, nyansatt «Director of Happiness» i Clarion Collection Hotel.

Clarion Collection havner på topp både når det gjelder fornøyd personale, ENPS og gjestetilfredshet, NPS. Hos Clarion Collection finner man også det største antallet Nordic Choice Club-medlemmer.

Clarion Collection har 20 hoteller i Norge, 28 i Sverige og ett i Riga i Latvia. Samtlige hoteller har sentral beliggenhet og mer enn halvparten av hotellene er rangert som nummer én på TripAdvisor. På alle Clarion Collections hoteller inngår frokost, fika og kveldsmat for hotellgjestene.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca