Du er her

En viktig sjømatmesse for Norge

European Seafood Exposition (ESE) i Brussel, som arrangeres fra tirsdag 24. til onsdag 26. april, er verdens største sjømatmesse hvor selgere og kjøpere fra over 140 land er til stede. Messen er et viktig møtested for norske og internasjonale sjømataktører. Innovasjon Norge stiller opp sammen med 46 bedrifter som vil møte både nåværende og potensielle kunder.
Av ct_admin
Publisert 23.04.2012 07:00

Illustrasjonsfoto: Eksportutvalget for fisk, EFF

Den norske fellesstanden på European Seafood Exposition (ESE) i Brussel arrangeres for 19. år på rad av Innovasjon Norge (messen arrangeres for 20. gang). Den skaper en arena for profilering av norske sjømatprodukter og gir bedriftene anledning til å hente input til fremtidens sjømatprodukter og nettverksbygging.

Til sjømatmessen kommer også fiskeri- og kystminister, Lisbeth Berg-Hansen, som blant annet vil besøke sjømatbedriftene på den norske fellesstanden.


Norsk paviljong

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra sjømatbedriftene som konkurrerer i et globalt marked. De får profilert seg selv samtidig som de får inspirasjon og nye ideer for markedsrettet innovasjon, sier Toril Justad, prosjektleder for den norske felles standen i Innovasjon Norge.  

Den norske paviljongen skilter med en lekker sjømatrestaurant hvor utstillerne selv leverer de flotte råvarene. Hit kan bedriftene selv invitere sine kunder og samarbeidspartnere og promotere sine produkter “real live”.


Et sted for "Doing business"

– I år samler Norway Seafoods alle sine selskaper på én stor fellesstand på den norske paviljongen. Vi føler at det gir mer oppmerksomhet og økt trafikk å delta på den norske fellesstanden, i tillegg er restauranten utrolig populær hos kundene våre, sier Morten Hyldborg Jensen i Norway Seafoods Group og legger til at Norway Seafoods har deltatt på messen i Brussel helt tilbake til tiden hvor American Seafoods og FRIONOR var en del av familien.


Sjømat med historie – standard merking

" Innovasjon Norge vil i samarbeid med Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) holde en pressekonferanse hvor resultater fra prosjektet, Sjømat med historie, blir presentert og forretningsmuligheter lagt frem. I prosjektet har man laget en unik måte å identifisere og merke fisk fra produsent til fiskedisk. En kode – rask sporing – trygg sjømat. – Dette betyr mye for næringen. Med denne standard merkingen vil leveransen fra Norge oppnå mye mer fleksibilitet i forhold til å kunne tilpasse seg kundenes behov, sier Petter Ustad, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.


Fremtidens fiskedisk

Innovasjon Norge arrangerer også en workshop der tema er fremtidens fiskedisk. Innledningsvis vil vi gi et innblikk i markedstrender, presentere et eksempel på en bedrift som har tatt i bruk innovasjon for å imøtekomme markedskravene og til slutt hva Innovasjon Norge kan bidra med for å hjelpe bedrifter som vil tilby produkter og tjenester til fremtidens fiskedisk. I forlengelsen av workshopen får man også møte viktige aktører fra sjømatmarkedene internasjonalt som ønsker å treffe norske sjømatprodusenter.

Pressemelding


Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her 

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"