Du er her

En meget god sommer

LEDER: Flere steder i denne utgaven av Horeca og på vår nettside kan du lese om særdeles fornøyde hotelldirektører, -eiere og –medarbeidere.
Av Morten Holt
Publisert 14.10.2016 12:03

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 6/2016.

Fra alle kanter av landet meldes det om sterkt økende trafikk og positive tall. De melder om en sommersesong uten sidestykke. Norske reiselivsbedrifter legger bak seg tidenes sommer med rekordvekst i utenlandske overnattinger.

Økningen kommer på toppen av rekordsommeren 2015. Totalt har Norge hatt en vekst på ni prosent i antall kommersielle gjestedøgn de to siste årene. Viktige markeder for Norge målt i antall gjestedøgn er Tyskland og Nederland. Gjestene fra disse landene er nå på full vei tilbake, viser ferske tall. Etter noen år med en svak vekst, har disse to volummarkedene i år en svært god økning i sommer. Antall amerikanske gjestedøgn fortsetter også å øke. Med 18 prosent flere gjestedøgn mellom mai og juli i år, sammenlignet med i fjor, utgjør USA nå det fjerde største markedet i utlandet. Like viktig er asiatene. Norge, «langt der oppe i nord et sted», er blitt eksotisk for japanere, koreanere og kinesere. Og når vi vet at hver fjerde internasjonale turist, er kineser, er de vel verdt å ta vare på.

Fjord-fylkene kan se tilbake på vekst med 14 prosent flere utenlandske gjestedøgn siden i fjor. De to siste årene har utviklingen vært på 24 prosent. 

Spennende er det også å lese om at hotellene som for noen år tilbake var «dødsdømte», fjellhotellene, er i ferd med å ta igjen det tapte – og vel så det. I dette nummeret kan du lese om rivende utvikling både på Beitostølen, Røros, Norefjell og Storefjell.

En stor del av sommerens jubel skyldes gunstig kronekurs med alt det fører med seg, og at utenlandske turister velger «trygge» Norge og Norden når de skal på ferie.

Men det er ikke svaret på alt.

I reiselivsnorge har det gjennom år blitt arbeidet beinhardt for å trekke turistene til nordover. Det har gitt effekt. Reiselivet er i ferd med å bli en av de pilarene som Norge kan lene seg på både økonomisk og sysselsettingsmessig.

Både i det nyeste og det kommende nummeret av Horeca kan du for eksempel lese om utviklingen i Nord-Norge, der vinterturismen øker enda mer enn sommerturismen. Den helt spektakulære naturen og midnattssolen i nord har alltid vært en faktor som har trukket utenlandske gjester.

Men nå er det eksotiske nordlyset, det helt spesielle vinterlyset og det værharde klimaet også blitt en viktig faktor. Samtidig legges det stadig mer til rette for opplevelses- og aktivitetsferie – noe som utvilsomt er en reiselivstrend. Svært mange gidder ikke lenger bare å ligge i spaet eller på en solseng. De vil oppleve noe mer når de omsider har ferie.

Så populært har enkelte områder i Norge nå blitt, at det vurderes turistskatt for at det ikke skal bli overbefolket av turister. Vi er usikre på om det er veien å gå for norsk reiseliv.

Morten Holt
Redaktør

Les mer om Horeca 6/2016 her


Horeca kommer ut sju ganger i året, og er bransjens klart ledende ledertidsskrift - uunnværlig for proffene som ønsker å oppdatere seg på feltene organisasjon, ledelse, drift og konsept.

Bestill abonnement her

Last ned enkeltsider eller hele bladet her

Her får du et innblikk i hva vi skriver om


 

Nøkkelord