teatogo i bruk

Ekte te i nytt take-away konsept

Som første land i Europa lanseres nå take-away-konseptet TeaToGo i Norge. Ekte kvalitets-te i løsvekt, integrert drikkebegerets lokk, skal friste unge tedrikkere og kvinner.

Publisert

Ideen er enkel, men løsningen komplisert. Bak TeaToGo ligger 18 verdenspatenter og seks års produktutvikling i regi av den tyske tehuset Hälssen & Lyon.

Bård Gundersen hos den norske eneimportøren Black Cat Kaffe- og Tehus AS i Oslo har deltatt i den internasjonale utviklingen av tekonseptet.

Takeaway

- Temarkedet har vært dominert av de store leverandørene Twinings og Lipton. Men etter hvert har tedrikkerne fått øyne og ganer opp for de store forskjellene på vanlig te og ekte kvalitetste i løsvekt. Vi har sett det samme innenfor kaffesegmentet, og take-away bølgen der har nærmest tvunget frem en tilsvarende løsning for den stadig voksende mengden tedrikkere over hele verden, sier Gundersen.

Åtte smaksvarianter

TeaToGo kommer i åtte smaksvarianter, og skal lanseres i ytterligere 20 land. Den spesialdesignede posen med te i løsvekt er integrert i lokket på drikkebegeret. Begeret fylles med varmt vann, og lokket settes på, med posen hengende ned i vannet. Når teen er ferdig trukket drar man enkelt posen opp i lokket, hvor den blir liggende. Man kan enkelt drikke teen uten å måtte tenke på hvor posen skal kastes.

Vanskelig

- Te har, i motsetning til kaffe, frem til nå vært kronglete å ta med seg fra en kaffebar, bensinstasjon eller kiosk. De som ønsker skikkelig god kvalitetste, må enten vente lenge på at den skal trekke ferdig, eller de må ta til takke med en enkel tepose i vannet.

- Derfor tror vi TeaToGo vil løfte det norske take-away temarkedet. Vi tror dette vil fenge i alle aldre, med hovedvekt på de unge og kvinner, som ofte foretrekker te fremfor kaffe, sier Gundersen.

Serveringsbransjen

Te er verdens mest solgte drikk utenom vann, og daglig drikkes det mer enn 500 millioner kopper te på verdensbasis. I Norge, som er verdens nest mest kaffedrikkende land etter Finland, drikker innbyggerne gjennomsnittlig 30 liter te i året.

Black Cat Kaffe- og Tehus forventer stor interesse fra serveringsbransjen for å selge det nye tekonseptet. TeaToGo selges allerede gjennom flere serveringssteder på Østlandet.

Powered by Labrador CMS