Du er her

Effektivt hanskesystem

Glem storforbruk av engangshansker. Nå lanseres et nytt system for storkjøkkenbransjen som vil kunne redusere hanskeforbruket med opptil 90 prosent.
Av Morten Holt
Publisert 16.03.2019 06:02

Samtidig vil det føre til vesentlig større effektivitet, der kunder skal betjenes raskt.

Utvikleren av produktet, Ecocentric Innovation AS, har inngått samarbeid med Rustfrie Bergh AS om produksjon og salg av det nye hanskesystemet, som har fått navnet «AutoGlove»

– Dette tror jeg er et banebrytende produkt som vil bli lagt merke til langt utenfor Norges grenser, sier oppfinneren bak produktet, Monty Hatfield i Ecocentric Innovation.

Han forteller at AutoGlove gjør det mulig å kle av og på engangshansker svært raskt.

UV-lys desinfiserer og rengjør



I motsetning til engangshanskene, kan hanskene i dette systemet brukes mange ganger før de bør byttes ut.

Ved hjelp av renseteknologi blir hanskene behandlet med UV-lys mellom hver gang de brukes. Denne prosessen, som tillater gjenbruk og redusert miljøavtrykk, er unnagjort i løpet av få sekunder.

Demonstrert på Foodscape

Daglig leder hos Rustfrie Bergh, Øivind Bergh, forteller at han kom i kontakt med Ecocentric Innovation på Smak-messen i 2017, og at det siden er arbeidet med å utvikle produktet best mulig. I forbindelse med Foodscape-messen i oktober ble det demonstrert for interesserte kunder.

– Utfordringen for mange matserveringssteder er et for høyt forbruk av engangshansker. Når forbruket av engangshansker kan reduseres med 80 til 90 prosent, er jo dette definitivt en miljøvennlig løsning for bensinstasjoner, kafeer, gatekjøkken, restauranter og hoteller, mener Øivind Bergh.

Ansatte med hygienekrav kan bruke apparatet til å effektivt skifte mellom hygienisk og uhygienisk sone.

Sparer tid

– Samtidig er det også tidseffektivt. En prosess med å bytte engangshansker tar tid, og undersøkelser viser at med dette systemet så sparer en kundebehandler mye tid. Du rekker å betjene flere kunder. Det gir igjen positivt økonomisk utslag i for eksempel en hektisk kafé eller fastfood-restaurant, sier Bergh.

Når produktet er helt klart for det norske markedet, er foreløpig noe uklart, men Øivind Bergh anslår første kvartal i 2019.

Foreløpig er det testet ved noen steder, deriblant hos Big Bite, med gode tilbakemeldinger.

Les mer om produktet i magasinet Horeca (nummer 1 2019)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca