ReiteSvartArbeid

Du kan stoppe svarte konkurrenter

Snakker du om svart arbeid med lærlingene, så gjør du det vanskeligere for lurvete konkurrenter å drive svart. Nå driver Skatteetaten kampanje for å holde lærlingene på riktig side av loven.

Publisert

Snakker du om svart arbeid med lærlingene, så gjør du det vanskeligere for lurvete konkurrenter å drive svart. Nå driver Skatteetaten kampanje for å holde lærlingene på riktig side av loven.

– Svart arbeid smitter, og hvitt arbeid smitter, fastslår Karl Børre Reite. Han er spesialrevisor hos Skatteetaten. Nå har etaten dratt i gang en kampanje mot svart arbeid. Og svart arbeid er også et problem i hotell- og restaurantbransjen, konstaterer Reite:

– Det er typisk i privat sektor at det arbeides svart. Det er i arbeidsintensive bransjer og/eller kontantomsetningsbransjer. Noen steder ser det ut som det er mer satt i system, og da dreier det seg spesielt om familieeide eller fåmannseide bedrifter, eller små franchisebedrifter. Så ja; hotell og restaurant er utsatt, og kontroller viser at det er mange svarte kroner innenfor drikke og mat, sier han.

Hvitt smitter

Skatteetaten satser på å fortelle allerede på videregående skole og til lærlinger ute i bedrift hvorfor svart arbeid går ut over både samfunnet, bedriften og dem selv. Den som tar jobben på alvor, forebygger også svarte konkurrenter, konstaterer Karl Børre Reite.

– Det at den seriøse delen av bransjen tar opp denne problemstillingen med lærlingene sine i stedet for bare å si «de andre, de andre» – det smitter, sier han. Lærlingen skal jo ofte over i en annen bedrift når læretiden er ferdig. Hvis holdningene til å arbeide svart da er på plass, så tar han eller hun med seg disse også til den neste arbeidsgiveren.

Dessuten er det en tydelig sammenheng mellom hvem som arbeider svart og hvem som kjøper svart, viser en undersøkelse som Skatteetaten har gjort.

Snakker med lærlinger

Derfor er det nettopp dratt i gang en storstilt kampanje mot svart arbeid i alle næringer, og derfor har Skatteetaten et eget opplegg for å nå fremtidens ansatte, blant annet med nettsiden Spleiselaget.no.

– Halvparten av alle elevene i videregående skole møter Spleiselaget hvert år, med et 90 minutters opplegg der vi snakker om kunnskap og om holdninger. Men utfordringen kommer etter de to første årene: Hvordan får vi tak i lærlingene ute i bedrift og får snakket med dem?

Ekstra vanskelig er jobben fordi det knapt nok er to fylker som organiserer fagopplæringen likt. – Det eneste som er felles, er halvårssamtalene. Vi har funnet ut at hvis vi får lærlingen og instruktøren til å snakke om konsekvensene av svart arbeid fire ganger i løpet av læretiden, så har vi oppnådd noe, sier Karl Børre Reite.

Les hele saken i magasinutgaven av Horeca, nummer 8 2011

--------

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 42. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS