Landbruks- og matminister Olaug Bollestad og Arne Brimi delte ut prisen Årets meieriprodukt - Rømme fra Avdem Gårdsysteri. (Foto: Det Norske Måltid)

Dette er vinnerne i Det Norske Måltid 2019

Årets ypperste norske mat- og drikkeprodukter ble kåret da Det Norske Måltid 2019 ble arrangerti Stavanger fredag 10. januar.

Publisert

Den 12. finalen i Det Norske Måltid retter blikket mot menneskene som setter Norge på matkartet.

Norsk mat og drikke er i verdensklasse med høy kvalitet og stort mangfold. Årets Skaperkraft er en ny pris vi håper kan bidra til å videreutvikle teamene bak produktene.

40 produkter i finalen

Det Norske Måltid kårer de beste mat- og drikkeproduktene og er landets viktigste og mest prestisjefylte prisutdeling. Det er 40 produkter nominert til finalen i 2019, etter juryeringer i Stavanger, Oslo, Nordkapp, Kristiansand, Utskarpen i Nordland og Trondheim. Små og store produsenter konkurrerer i samme kategori. I konkurransen har de uavhengige fagjuryene smakt seg frem til finalistene, vurdert med et felles mål – kvalitet. I kveld er vinnerne av 13 kategoripriser og flere spesialpriser hedret.

– Det Norske Måltid er en anledning til å feire de dyktige menneskene som produserer fantastisk mat og drikke rundt om i Norge. Felles for dem alle er innovasjon, pågangsmot og investeringslyst, i tillegg til mengder stolthet og entusiasme, sier leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Kategorivinnere 2019 og juryens begrunnelser:

Årets godbit: Midsummer Hot Salt fra Midsummer og North Sea Salt Works

Vinneren har et eksklusivt, innbydende og stilfullt design.Vinnerproduktet har en nydelig karakteristisk farge, med et delikat og lekkert utseende. Lukten har en tydelig aroma og produktet smelter på tungen. Munnfølelsen er varm, med bra styrke og sting fra Habanero. Produktet kan trygt presenteres for dine gjester direkte fra den stilfulle emballasjen.

Årets øl: Rekved nr. 8 Tyttebær fra Kinn Bryggeri

Vinneren kommer i en lekker flaske og har god informasjon på etiketten.Ølet er flott å se på i glasset, har en appetittlig farge og passe skum. Smaken er godt balansert og ølet er friskt og tydelig smaksatt. Dommerne synes vinneren er et komplekst og spennende øl.

Årets kjøtt foredlet: Ask fenalår, fra Ask Gård

Vinnerproduktet er mørt og har god tyggemotstand. Smaken er kompleks og med tydelig karakter fra råvaren. Forpakningen er lekker og har tydelig avsender, og produktet presenteres med god informasjon om råvareopprinnelse og foredlingsmetode. Vinnerproduktet er produsentens mest tidkrevende produkt, det er økologisk og smaker digg.

Årets sjømat foredlet: Absolutt tradisjon – Einerrøykt laks fra Mikals Laks

Produktet presenteres i en eksklusiv emballasje som er noe utypisk for denne typen produkt. Informasjonen om produktets historie og stedlige tilhørighet er godt kommunisert. Produktet lukter friskt og har en kompleks, men balansert smak. Dette er et skikkelig håndverksprodukt laget med kunnskap og kjærlighet. Produktet er produsert på tradisjonsrike oppskrifter tilbake til 1870-tallet.

Årets grønne: Tindved fra Lærdal Grønt

Vinneren har en konsentrert, ren og klar smak med tydelig særpreg. Produktet har en nydelig karakteristisk farge som kan sette spennende farge- og smakspreg på en mengde retter. Produksjonen er unik i Norge og dette er et produkt dommerne ønsker å se mer av i fremtiden.

Årets sjømat: Lysingfilet fra Reinhartsen

Produktet lukter friskt av sjø og har en perfekt konsistens. Munnfølelsen er god, og produktet er saftig med en mild sødmefylt smak og kjøttet er fast. Vinneren kan fanges langs hele norskekysten og er et ettertraktet produkt som er svært anvendelig.

Årets ost: Kubbeost fra Rueslåtten Ysteri - Ostebygda

Vinneren lukter friskt av moden og god ost. Smaken er aromatisk og balansert. Fasongen er stilig, og vinneren kommer i en praktisk emballasje med tydelig avsender. Dommerne beskriver saltbruken som harmonisk og osten har en eventyrlig mild og kremet konsistens.

Årets kjøtt: Svinenakke av Mangalitsa gris fra Strand Gård

Vinnerproduktet har en delikat farge, kjøttet har deilig konsistens og god tyggemotstand. Smaken er fyldig og kjøttet gir en saftig og god munnfølelse. Vinnerproduktet er utrolig mørt, perfekt marmorert og dommerne synes det smaker nydelig. Produsenten representerer en spennende produksjon som er på fremgang i Norge og som gir råvarer med unik kjøttkvalitet.

Årets sider: Bøddel fra Aga sideri

Vinneren har en flott flaske med tydelig avsender og design og god historiefortelling. Sideren lukter friskt av epler. Dommerne kommenterte at vinneren er en kompleks og godt balansert sider. Vinnerproduktet utvikler seg godt i glasset og har en behagelig bitterhet, med et hint av krydder i smaken.

Årets grønne foredlet: Bjørnebærsorbet fra Bamsrudlåven

Vinneren har en lekker og gjenkjennbar emballasje med tydelig designprofil og god historieformidling. Lukten er særegen, og smaken er godt balansert. Vinnerproduktet har god munnfølelse og en herlig konsistens. Råvarene er hentet fra lokale produsenter og fra egen gård, - vinneren er en fargerik og delikat smaksopplevelse som smelter på tungen.

Årets drikk: Musserende eplemost Idunn Franskar fra Ulvik frukt og Cideri

Vinneren har en smak som er kompleks, frisk og anvendelig. Flasken har et flott design og passer godt til produktet. Etiketten gir god informasjon om produktet og dets opprinnelse og gir deg i tillegg noen serveringstips. Årets drikk har karakteristisk og tydelig farge. Dommerne beskriver drikken som friskere i munnen enn på nesa, og den er et godt følge til mat! Vinneren er behagelig perlende å drikke og har en frisk duft av eple.

Årets meieriprodukt: Rømme fra Avdem gårdsysteri

Vinneren har en frisk lukt. Fargen er delikat og elegant. Munnfølelsen er fet, med en godt balansert syre og konsistensen er fløyelsmyk. Vinneren har en forbrukervennlig og informativ emballasje. Produktet er basert på upasteurisert, syrna fløte fra egne kyr, og produksjonen foregår på tradisjonelt norsk vis.

Årets bakst: Ølkjeks på boks fra Ringnes Brygghus

Vinneren har en sprø og knasende god konsistens. Smaken har tydelig aroma fra ingrediensene som er benyttet. Produktet har en stilig emballasje som gir forbrukeren en god historiefortelling og den viser en tydelig stedlig tilhørighet. Dommerne liker at vinneren tenker bærekraft i sin produksjon. Produktet er produsert av restprodukt etter brygging, og emballasjen er resirkulerbar og sikrer god holdbarhet på produktet.

SPESIALPRISER

Det Norske Måltids Hederspris 2019

Vinner er kokk og håndverkskonditor Sverre Sætre.

Juryens utvalgte 2019

Kryddersildfilet original fra Juvikprodukt i Møre og Romsdal

Denne spesialprisen hentes fram når dommerne i Det Norske Måltid ønsker å gi et produkt eller en produsent ekstra oppmerksomhet.

I 2019 tildeles prisen fordi produsenten fremstiller et miljøvennlig og bærekraftig premiumprodukt gjennom flere unike smaks- og modningsprosesser, med en råvare som har årelange tradisjoner i Norge. Resultatet er et produkt med frisk lukt, perfekt balansert smak og deilige kryddertoner. Emballasjen er lekker, gjennomtenkt og forbrukervennlig.

Dommerne ønsker at prisen skal være til inspirasjon for produsenten selv til å fortsette det solide arbeidet. Samtidig ønsker vi å gjøre dagens forbrukere mer oppmerksom på dette smakfulle og sunne produktet, som har vært på norske bord i generasjoner. Produsentens arbeid handler ikke bare om mat, men også om kystkultur, tradisjonelt fiske, håndverk og råvarekunnskap.

Andre priser

Det Norske Måltid har bevisst valgt å knytte til oss samarbeidspartnere som kan bistå finalistene i videreutvikling av sine produkter.

Årets matspire og Matkanalens reklamepris:

Disse to prisene går i 2019 til:
Kryddersildfilet original fra Juvikprodukt i Møre og Romsdal

Juryens begrunnelse: Årets Matspire er valgt blant alle finalistene i 2019 og tar utgangspunkt i en historisk norsk råvare som har vært en viktig del av nordmenns kosthold i flere hundre år – sild! Prisen til en produsent gjør renessanse av havets sølv – en litt glemt råvare som er lite verdsatt blant dagens forbrukere. Råvaren er nøye utvalgt, og det gjøres en håndverksmessig bearbeiding som gir et kvalitetsprodukt på høyt nivå. Vinneren er dyktig til å ivareta det tradisjonelle produktet og utvikler samtidig nye smakskombinasjoner og sammensetninger som treffer yngre matkjennere. Årets Matspire skal bidra til å gjøre vinnerproduktet mer synlig.

– Produktene presenteres i en lekker og innbydende emballasje og kommer godt frem i butikkhyllene. Det er tydelig at denne familiebedriften (med 3. generasjons eiere) har ambisjoner, vilje og evne til vekst, sier adm.dir. i Matmerk Nina Sundqvist.

– Mål med denne prisen er å fremme vekst gjennom å synliggjøre produktets historie, karakter og personlighet samt produsentene bak til et større publikum, sier Line Verndal, som delte ut prisen på vegne av Matkanalen.

Premien utgjør en verdi av 200 000 kroner og består av rådgivning, produksjon og visning av en reklamefilm fra Stiftelsen Matmerk og Matkanalen.

Årets skaperkraft

Vinner: DalPro Gårdsmat i Trøndelag

Menneskene bak produktene er den viktigste kraften organisasjonen har. Dette er første gang Årets skaperkraft deles ut og det gjøres i samarbeid med Evan-Jones, et internasjonalt rådgivningsselskap som spesialiserer seg på strategi, organisasjon, ledelse og salg. Produktutvikling er beinhardt arbeid og det er viktig å ta seg tid til å reflektere og få inspirasjon.

Juryens begrunnelse: Å velge kun en vinner var utrolig vanskelig blant alle de spennende søknadene vi mottok. Etter nøye vurderinger satt juryen igjen med en lokalmatprodusent som ønsker bistand vedrørende utvikling av organisasjonen. De ønsker å ha noen å sparre med på strategiarbeidet sitt og de trenger påfyll i verktøykassen for å lede bedriften og hente inspirasjon til veien videre. De produserer og leverer matprodukter av ypperste klasse og er leverandør til flere Michelin-restauranter i landet. Dette er en fremoverlent bedrift som ser på utfordringer og endringer som en mulighet for utvikling og vekst. Bedriften skriver i sin søknad at de i likhet med Evan-Jones jobber med å utvikle mennesker. Dette er en bedrift som tar ekstra samfunnsansvar og har blant annet flere ansatte som har varig tilrettelagt arbeid i sin stab, de har daglig tilhold i Trøndelag.

Prisen har en verdi på 100 000 kroner og kan benyttes i tjenester fra Evan-Jones, blant annet til utvikling av team, lederskap eller inspirasjon.

Årets forsprang:

Vinner: Jentene på Tunet fra Trøndelag

Juryens begrunnelse: Vinneren har gjort mye riktig og har en spennende produktserie. De sier selv at emballasje er viktig, og det kan vi tydelig se i årets finalist-produkt. De skal nå i gang med en ny produktserie og ønsker hjelp til et nytt design og konsept som skiller seg ut. Når de i tillegg har modige og spennende fremtidsplaner, så falt alt dette helt i smak hos juryen.

Årets forsprang har en verdi på 100 000 kroner i designtjenester fra PlayDesign Studio.

Digital Etikett:

Gavekort på kr 5000 i etiketter til hver av kategorivinnerne.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS