Du er her

Dette er frokostfavorittene

I dag markeres den nasjonale frokostdagen. Frokosten setter standarden for dagen sies det. Så viktig er maten vi spiser på morgenen at måltidet har fått sin egen dag.
Av Redaksjonen
Publisert 13.04.2018 09:13

Hjemme spiser mange det samme til frokost hver dag, enten det er to brødskiver, en bolle med gryn og melk eller et knekkebrød med ost. På hotell er det annerledes. Frokostbuffeene på store hoteller har ofte et stort utvalg av pålegg, kalde og varme retter, nystekte brød og rundstykker, frukt, kaker og croissanter, egg, bacon, omelett, pannekaker og vafler. Nytraktet kaffe, te, ferskpresset juice og smoothies står også ofte på menyen.

Serverer fem millioner frokoster hvert år

Scandic serverer, bare på sine norske hoteller, nesten fem millioner frokoster hvert eneste år, og hotellkjeden er lidenskapelig opptatt av å gi gjestene den beste starten på dagen.

Nå har YouGov gjort en undersøkelse på vegne av nettopp Scandic der de har spurt hva folk forsyner seg av når de kan velge i alt.

Dette topper listen over hva reisende alltid forsyner seg av:

Rundstykker og brød (75 prosent)

Pålegg (60 prosent)

Bacon (56 prosent)

Eggerøre (45 prosent)

Grønnsaker (42 prosent)

Søte bakervarer, croissanter og pannekaker bryr gjestene seg overraskende lite om. Sammen med knekkebrød, frokostblanding og bønner havner dette nederst på prioriteringslista.

Det er i alle fall det folk svarer i undersøkelsen, men det stemmer ikke helt med erfaringene til de som jobber på kjøkkenet på de ulike hotellene.

– Noe av det som er mest populært på våre frokoster er croissanter. Min hypotese er at de som bor mye på hotell forsøker å spise en ganske alminnelig og sunn frokost, mens de som reiser mindre ofte forsyner seg med søtsakene, sier Morten Malting, som er direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge.

Det kan også være at det er de unge som tar croissanten, for undersøkelsen viser at de er mer svake for dessert til frokost og dermed skiller seg fra resten av befolkningen. 41 prosent av de under 34 synes kaker, vafler og søtsaker er viktige elementer på hotellfrokosten.

Størst interesse for økologisk mat blant de unge 

I undersøkelsen har Scandic både sett på vanene folk har hjemme i hverdagen, og når de er ute på reise.

Flere unge velger økologisk mat. 34 prosent syns det er viktig om det de forsyner seg med på frokostbuffeen er dyrket og produsert på en økologisk måte. Bare 16 prosent av de eldre svarer det samme.

Mange, så godt som halvparten av oss, vil også ha kortreist mat. De unge er derimot mer bevisst på dette enn eldre. 54 prosent under 34 sier det er viktig, mot 44 prosent av de over 55.

Mest usunne nordpå

Det er også regionale forskjeller her, og ironisk nok er befolkningen i det området som huser mye av norsk landbruksproduksjon, Østlandet utenom Oslo og Akershus, minst opptatt av om maten er kortreist. 44 prosent svarer at det er viktig. På Vestlandet, som troner på topp, svarer 53 prosent det samme. Folk i Oslo er mest opptatt av økologisk mat. En av tre syns det er viktig, mens nordpå svarer bare 19 prosent at de er det.

Sunn mat er heller ikke så viktig for folk nordpå, som i resten av landet. Mens 30 prosent av folk i andre landsdeler svarer at sunn mat er svært viktig, svarer kun 17 prosent av deltakerne fra Trøndelag og Nord-Norge det samme.

Unge dropper frokosten

Noen må ha mat med en gang de står opp. Andre venter ut måltidet og spiser frokost og lunsj i ett. Åtte av ti over 55 sier de spiser frokost hver dag, mens kun halvparten av de mellom 18 og 34 prioriterer mat på morgenkvisten. Ernæringsfysiolog Camilla Lind, som driver kostholdsnettsiden Somebody, sier dette høres kjent ut.

– Det henger nok sammen med den livsstilen mange har. De eldre holder på gamle vaner og spiser den frokosten de alltid har spist. De unge er mer på farten, i tidsklemma og må videre. Men jeg anbefaler alle å spise frokost, sier Lind.

Dette er noen av nøkkelfunnene i undersøkelsen:

65 prosent spiser frokost hver dag. 6 prosent spiser aldri frokost hjemme.

70 prosent svarer at de alltid spiser frokost på hotell. 1 prosent spiser aldri frokost på hotell.

19 prosent svarer at frokosten er svært viktig for valg av hotell.

Dette topper listen over hva reisende alltid forsyner seg av på hotellfrokosten: Rundstykker/brød (75%), Pålegg som skinke/ost (60%), Bacon (56%), Eggerøre (45%), Grønnsaker (42%)

Dette topper listen over hva reisende aldri forsyner seg av på hotellfrokosten: Bønner (46%), Andre søte bakevarer (39%), Müsli/frokostblanding (35%), Pannekaker (35%), Croissant (30%)

Dette topper listen over hva som er svært viktig på en hotellfrokost: Hyggelig atmosfære (37%), Egg og bacon (33%), Sunne alternativer (28%)

Dette skiller menn og kvinner:

67% av mennene forsyner seg alltid av bacon, mot 46% av kvinnene

53% av kvinner forsyner seg alltid av grønnsaker, mot 31 % av mennene

52% av kvinnene tar alltid frukt på tallerkenen, mot 28% av mennene

20% av kvinnene drikker te, mot 10% av mennene

Dette skiller unge og gamle:

26% av de under 34 år forsyner seg alltid av pannekaker, mot 5% av de over 55

25% av de unge forsyner seg alltid av andre søte bakervarer, mot 5% av de over 55

Unge spiser mer frukt. 49% forsyner seg alltid av frukt, mot 33% av de eldre

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her