Du er her

Design av dagens restaurantmiljøer har sinnet i minne

Hva skjer når vi går på en restaurant og ikke kan høre hva vi selv tenker? Smaker maten like godt? Er samtalen med selskapet like interessant? Ifølge arkitektene bak Michelin-restauranten Frantzén stiller dagens restaurantgjest høyere krav til lydmiljøet.
Av Redaksjonen
Publisert 23.08.2019 08:02


Restaurant Frantzén. (Foto: Erik Lefvander)

Derfor fikk de hjelp av en erfaren akustiker i prosjektet for å sikre en behagelig og uforglemmelig atmosfære i den prestisjefylte restauranten.

Helhetsopplevelse

Det moderne menneske søker helhetsopplevelser. Når vi går ut og spiser forventer vi at maten smaker godt, materialet vi kommer i kontakt med skal føles behagelig, og akustikken og lydnivået skal være bekvemt. Hvis det siste brister blir vi fort slitne, vi mister muligheten å følge med i samtalen og lysten til å komme tilbake igjen. Helsepolitisk barometer som ble offentliggjort i april 2019 viser at restauranter og kafeer er verst på støy. 46 % av de spurte svarer at de har lytteproblemer på restauranter og kafeer. Tre av ti sier de har forlatt en restaurant eller kafe på grunn av støy*.

Joyn Studio, interiørarkitektkontoret bak den kjente restauranten Frantzén i Stockholm, har tatt denne utfordringen i betraktning når de fikk oppdraget av Bjørn Frantzén.

Derfor var det klokkeklart at de trengte å finne en løsning som sikrer at alt i sinnet blir tilfredsstilt, deriblant hørselen.

Akustikk for øye og øre

På restaurant Frantzén beveger du deg mellom tre etasjer i løpet av kvelden. Hvert rom har sin egen stil og stemning for å skape følelsen av at du er på en reise. Her veksles det mellom det mystiske, det mindre og åndlige til det mer livlige, store og dynamiske. Under designprosessen har de i tillegg lekt mye med lydnivået for å forsterke de ulike rommenes karakter, som Ida Wanler fra Joyn Studio forklarer nærmere:

– Det handler ikke bare om øyet i dag. Dagens restaurantgjest vil ha mye mer. Vår oppgave er å sette folk inn i en riktig stemning, og hvis akustikken er dårlig så spiller det nesten ingen rolle. På Frantzén ville vi utfordre lydbildet, og derfor valgte vi å få hjelp av en ekspert. I rommene som gjestene oppholder seg lenge i skal ingenting kunne forstyrre dem, mens i loungen har vi jobbet med en annen akustisk etterklang for å skape en annen type opplevelse. 

– For å skape et behagelig lydnivå og et flott visuelt uttrykk valgte vi blant annet fargede akustiske himlinger fra Rockfon som var tilpasset arkitektens ønsker.

Det er viktig å stille krav til lydmiljøet

Akustikkekspert, Olle Markstedt fra svenske LN akustikmiljö, mener at akustikken har en større betydning i dag enn før. Han forklarer:

– Vi har beveget oss vekk fra at akustikken ikke blir prioritert til at det er flere som ser positivt på et godt lydmiljø. I dag har lovgivningen om lyd blitt strammet inn, og det er mer fokus på forskning innenfor dette området. Når det gjelder restauranter er det en vanskelig balanse. Det skal ikke være for stille samtidig som det ikke skal være et for høyt lydnivå fordi du ønsker å nyte maten og selskapet. Michelin-stjerner eller ei, så er det viktig å tenke på hvordan akustikken påvirker gjestenes totale opplevelse i restauranten. Jeg er glad for å se at det er flere som prioriterer dette. 

Når akustikken får større betydning kreves det samtidig et godt samarbeid mellom flere parter, som understrekes av daglig leder i Rockfon Norge, Jonny Aas:

– Det moderne mennesket stiller hele tiden flere krav, og da utfordres vi til å tenke nytt og innovativt. For å forstå hvordan alt henger sammen er det derfor viktig å samarbeide med alle parter i et prosjekt, for å få til et harmonisk sluttresultat. Det er restaurant Frantzén et godt bevis på.

For dem som søker en annen type reise kan restauranten besøkes på Klara Norra kyrkogata i Stockholm – men det gjelder å være raskt ute med å booke. Det finnes nemlig kun 23 plasser.

* Referanse: https://www.dinhorsel.no/krever-hoerselstest-og-stoeyvett.6210327-460100.html

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca