De mest spennende i næringslivet

Innovasjon Norge har nominert 12 mulige vinnere til årets Reodor-pris, Kommmersialiseringsprisen, BU-prisen og den helt nye Reiselivsprisen. De er plukket ut blant vel 130 forslag.  

Publisert

Reiselivsprisen deles ut for første gang i år. Det kom inn 35 forslag, så prisen henger høyt.

Vinneren av den nasjonale Bygdeutviklingsprisen blir plukket ut blant 18 fylkesvise vinnere, som allerede er kåret.

Til Reodor-prisen var det 56 forslag, mens valget sto mellom 20 kandidater til Kommersialiseringsprisen.

Prisene blir delt ut på en stor festaften i Oslo Konserthus 28. november 2007. Innovasjon Norge samarbeider med Ernst & Young som også deler ut Entrepreneur of the Year.

Den nasjonale BU-prisen Prisen deles ut til kunder av Innovasjon Norge som har etablert en vellykket bedrift med basis i bygdene og landbruket.* Friskgården Romerike AS i Akershus. Ved å satse aktivt på gårdens samlede ressurser, bidrar Friskgården til attføring og rehabilitering i samarbeid med blant andre NAV.* Hardanger saft- og siderfabrikk i Hordaland produserer eplesaft og alkoholholdig sider som blir solgt gjennom Vinmonopolet og til hoteller og serveringssteder. * Lofotlam BA i Nordland. Bak merkevaren Lofotlam står 108 initiativrike og visjonære bønder i fylket. Kvalitetskriteriene er strenge og det er bare lam av beste kvalitet som kan selges som Lofotlam.

Reiselivsprisen Reiselivsprisen er Innovasjon Norges nye pris, som skal inspirere til innovasjon i reiselivsnæringen. * Ekstremsportveko/Stiftinga Ekstreme Voss i Hordaland. Verdens største og mest unike ekstremsportarrangement. Festivalen omfatter konkurranser i 13 ekstremsportaktiviteter som paragliding, rafting, kiting og frikjøring.

* Finnmark Reiseliv. På seks ulike steder har Finnmark Reiseliv sammen med reiselivsbedrifter i fylket utviklet vinteraktivitetsprogrammer for å gjøre vinteraktiviteter uten ski mer attraktive. * Hunderfossen vinterpark i Oppland er en internasjonal, spektakulær og annerledes park for de som vil oppleve is og snø utover det å stå på ski. Parken tilbyr for eksempel snøscooterkjøring, isbowling, iscurling, iskatedral og fyrverkeri.

Reodor-prisenPrisen går til den beste nye produktideen med dokumenterte markedsmuligheter. Vinneren får 200 000 kroner, diplom og Reodor-statuetten i bronse av Nils Aas.

De nominerte er:Armusement AS fra Vest-Agder. Selskapet har utviklet en ny teknologi der du i "sanntid" kan bevege deg blant virtuelle elementer. Ved hjelp av elektroniske briller får deltakeren en virtuell verden lagt oppå den virkelige.Ocean Saver fra Akershus, som har utviklet en ny teknologi for rensing av ballastvann fra skip. Ballastvann anses å være et av de fire største havforurensingsproblemene i verden. Securo AS fra Nord-Trøndelag. Bedriften har utviklet Firebreather, en brannsikker lufteventil som hindrer flamme, varme og gnister å trenge gjennom.

KommersialiseringsprisenPrisen deles ut til bedrifter som på en kreativ måte har lansert sitt produkt eller sin forretningside internasjonalt.Hightech-Security fra AkershusVinneren av den første Skaperen-årgangen er nominert for en automatisk multimåler for private husholdninger. Bedriften har fått en stor kontrakt i Sverige i konkurranse med internasjonale konsern.Metallkraft fra Vest-Agder, som gjenvinner avfallet fra solcelleproduksjon. Den rensede massen brukes til å lage nye solceller. Bedriften har en fabrikk i Kristiansand og skal utvide nær internasjonale produsenter av solceller, for eksempel i Kina og India. Telebryggen AS fra Telemark. Bedriften lager flytebrygger og store marina-anlegg med vekt på funksjonalitet, design og nye løsninger. De har blant annet patent på et nytt koblingssystem, har startet firma i Litauen og har et internasjonalt marked.

Powered by Labrador CMS