De Historiske vil være på lag med MC-folket. (Foto: De Historiske)

De Historiske på lag med MC-folket

De Historiske Hotel & Spisesteder vil våren 2019 starte arbeidet med å spesialtilpasse et eget servicekonsept for MC-turinteresserte besøkende.

Publisert

«Av de 164 000 tunge motorsyklene som er registrert i Norge antar vi at de fleste er opptatt av gode kjøreopplevelser. I dag følger mer enn 42 000 daglige oppdateringer om MC- og turopplevelser på motorsyklistenes Facebook-side. Videre har vi et globalt marked av turister som kjører motorsykkel og som ser på Norge som et spennende land å kjøre i. Her forventer vi mange MC-turister fra Europa, USA og Asia i årene fremover», heter det i en pressemelding fra De Historiske.

Voksende tursegment

– Vi ser dette som en unik mulighet å nå ut til en svært spennende målgruppe, sier Nils Henrik Geitle, som er administrerende direktør for De Historiske Hotel & Spisesteder.

– Vi har latt oss inspirere av Straand-familien i Vrådal, som har satset stort på dette voksende tursegmentet. Vi forstår nå at alle som kjører motorsykkel har behov for litt spesialtilpasset service, og vil vi starte å tilpasninger nå før sesongen starter i april. Dette skal bli spennende å utvikle med MC-turentusiastene, sier Geitle.

– Som motorsykkelentusiaster er vi konstant på jakt etter flotte veier, som i vår sammenheng betyr svingete veier. Vi hater motorveier. Svingete veier, bakker, flott landskap som vi har mye av i Norge er det vi søker etter som mc-tur entusiaster. Her er det et stort internasjonalt marked av MC-turister som vil besøke Norge med egen sykkel, eller leie. Et kjempemarked for hotellene og spisestedene, sier motorsykkel tur-entusiastene Bjørn Richard Johansen og Ole-Andreas Isdahl.

Johansen er rådgiver og blant annet gründer av First House, men fremfor alt MC-entusiast. Han har bl.a. vært med på teamet som har skapt strategien «Inspired by Iceland» som har vært en stor internasjonal suksess.

Straand Hotel i Vraadal. (Foto: De Historiske)

På få år har turistveksten fra Island gått fra 550 000 i 2010 til 2,1 millioner turister i 2018. Isdahl er en anerkjent testpilot som bare i fjor testet ca. 70 motorsykler og skrev omtaler om de på Bikerdudes.no og Motorsykkelsiden.no. De er ansvarlig for motorsykkel-tur entusiast initiativet og «Straand Treffets» venner i Norge.

Straand Hotel i front

I front for satsingen innen De Historiske Hotel & Spisesteder står det 155 år gamle hotellet Straand Hotel i Vrådal. Hotellet drives av femte generasjon, og ble nylig medlem i De Historiske Hotel & Spisesteder. Familien startet for tre år siden med å invitere de store MC-klubbene i Norge til idedugnad for å kunne tilby bedre service til MC-turentusiaster.

– Det har gitt utrolige resultater i form av mange overnattingsdøgn og middager for denne målgruppen. Videre har det blitt etablert et eget «Straand Treff» hvor besøkende kan få testet nye motorsykkelmodeller, sier Sigmund Straand, som er administrerende direktør for Straand Hotel.

Hotellet ble startet i 1864. Da kjøpte Sigmund Straands tippoldefar Olav og hans kone Kari, øvre og nedre Straand. Det de to overtok var for husmannsplass å regne, med en beskjeden stue og en flekk jord med mye stein og kratt. Siden har plassen blitt utviklet til dagens hotell med kapasitet på opp mot 1000 besøkende gjester.

– Gjennom sesongen som starter i april og går frem til oktober forventer vi mange MC-tur interesserte gjester. Videre forventer vi i år fra 400-800 besøkende til «Straand Treffet» i september, hvor de får prøve 80 forskjellige motorsykkelmodeller på tur i landskapet, sier gründerne Bjørn Richard Johansen og Ole-Andreas Isdahl bak Straand Treffet.

Lover større satsing

– De Historiske ønsker MC-tur-miljøet som kundegruppe og jobber derfor med treffadministrasjonen for å skape nye opplevelseskonsepter for denne gruppen. Gjennom våren jobber vi med flere spennende tiltak i vår MC-turstrategisatsing. Her kan vi love flere spennende nyheter fremover, sier Nils Henrik Geitle.

– De Historiske vil blant annet gjennom sin Fordels-App i fordelsklubben «Taste Norway» gi MC-segmentet egne spesialtilbud og øvrige fordeler. Derfor oppfordrer vi flest mulig i miljøet å laste ned appen og bli medlem for fordeler hos våre hoteller og spisesteder i Norge, sier Geitle.

De Historiske hotel & Spisesteder teller i dag 87 medlemmer i Norge.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS