Du er her

Dansk brødkonsept lanseres i Norge

Lantmännen Unibake Norge vil i februar lansere Schulstad Bake Off som merkevare i Norge. Trendene tradisjon, nytelse, helse og sunnhet, har gitt føringer for det første sortimentet med i alt 11 produkter.
Av ct_admin
Publisert 19.12.2007 09:40

 

Her inngår en "Rustikk serie" med fire produkter, en "Økologisk serie" med fem, pluss to ciabattaer. 

Rustikk serie

Serien heter egentlig "Rustic Durum", som betyr at gode, danske bakertradisjoner er nedfelt i de fire produktene - en lang durumbagett (55 cm), en kort (20 cm), durum rundstykke (100g) og grovt rundtykke (65g). Det er brukt durumhvete og surdeig, noe som gir en saftig og god smak.

Heving skjer i to omganger, til sammen tre timer før de stekes i stenovn. Fuktige deiger med durummel og lang hviletid gir brødet en åpen, seig og særdeles saftig krum form.

Surdeig gir brødet ekstra aroma og syrlighet, og tilfører brødets harmoniske grunnsmak ekstra karakter. Fordi brødene bakes i steinovn, er skorpen sprø og smakfull. Brødenes rustikke utseende understrekes av skorpens gylne skjær.

Økologisk serie

Den økologiske serien teller fem produkter: to brød ("Gourmet" med potet, på dansk "Kartoffelbrød", 500g og økologisk grovbrød, 550g), samt tre porsjonsbrød: "Håndverker", som er det danske begrepet, og et vanlig rundstykke, begge økologisk spelt, og en økologisk rugbolle.

Ciabatta

Ytterligere to produkter lanseres samtidig: en tradisjonell ciabatta, pluss en grov.