Du er her

Cruise gir mest for pengene

Familier kan spare flere tusen kroner på å bytte ut sommerens tradisjonelle sydentur med et Middelhavscruise, viser beregning fra reisebyrået Berg-Hansen. - Årsaken er at flere cruiserederier nå har tilbud der barn under 18 år som deler lugar med foreldrene reiser nesten gratis, sier informasjonssjef Anette M. Koefoed i Berg-Hansen Reisebureau.
Av ct_admin
Publisert 12.03.2008 08:55

Med rimelige flybilletter i Europa kan familier gjøre et feriekupp i sommer.

- På cruise er all mat og aktiviteter om bord inkludert i prisen. Ingen andre ferieformer kan slå cruise når det gjelder hva man får av opplevelser og valuta for pengene, sier Koefoed.

Alt inkludert

I det siste er sydenferier på hoteller med all mat inkludert blitt populære, men man må betale ekstra for aktiviteter som er inkludert på cruise.

- Variasjonen i mattilbudet er også langt større på et cruiseskip. På hotellene begrenser som regel middagen seg til en buffet, som man kan gå lei av etter noen dager. Derfor spiser mange litt ute på restaurant også, sier Anette M. Koefoed.

Prissammenligninger Berg-Hansen har gjort for en familie med to voksne og to barn viser at det er opptil 8000 kroner å spare på cruiseferie, sammenlignet med tradisjonell sydenferie i skoleferiene sommer og vinter.

- Det er ekstra mye å spare dersom man bestiller cruise et år i forveien, sier Koefoed.

Kontrollert pengebruk

Ifølge informasjonssjefen i Berg-Hansen opplever mange at sydenturen blir dyrere enn planlagt, fordi det går så mye penger til aktiviteter, utflukter og restaurantbesøk.

- Med et cruise er det mye enklere å budsjettere og planlegge på forhånd. Hvis man gjør ting på egenhånd på stedene skipet besøker og spiser alle måltider om bord, blir det få ekstrautgifter, sier Anette M. Koefoed.

Hun mener at cruise er en ferieform som passer for alle og forteller at en undersøkelse rederiet RCCL har gjort, viser at ni av ti cruisegjester som seilte på kortcruise fra Oslo i fjor, gjerne vil reise på cruise igjen.

- Når man er kommet om bord er, det bare å senke skuldrene, koble helt av og nyte luksusfølelsen et cruise gir. Man blir tatt veldig godt vare på, sier informasjonssjefen i Berg-Hansen.

Karibia banet vei

Nordmenn har for alvor fått øynene opp for denne ferieformen de siste årene. Alle rederiene rapporterer om voldsom vekst i cruisemarkedet Norge.

- For få år siden var cruise synonymt med Karibia. Men dette er et nisjeprodukt, en ferie for de få. Det innebærer en 12-timers flyreise hver vei, der flybilletten kan koste mer enn selve cruiset, sier Koefoed.

Nå er sitasjonen en helt annen. Mange tusen nordmenn har fått smaken på cruiselivet etter å ha vært på korte cruise fra Oslo, og i Middelhavet.

Berg-Hansen vil i år selge nær 35 prosent flere cruiseferier enn i fjor.

Kort vei til opplevelsene

- Middelhavscruise har mange fordeler. Det er kort reisevei til havnene, flyreisen tar ikke mer enn et par timer. Dermed blir det et reelt alternativ for langt flere, også barnefamiliene.

Berg-Hansen får mange spørsmål om mat og drikke om bord på skipene

- Maten på dagens cruiseskip er førsteklasses og nærmest tilgjengelig døgnet rundt. Valgmulighetene til bespisning gjør at man kan velge mellom alt fra det formelle til det enkle.

Alkoholholdig drikke koster ekstra, mens juice, kaffe og te som regel er gratis.

- Det er alltid noe som skjer om bord av ulike aktiviteter, show, underholdning. Stadig flere skip har også egne barneklubber.

Mange valgmuligheter

- I Middelhavet står opplevelsene i kø. Hver morgen ankommer skipene nye og spennende havner som Venezia, Roma, Istanbul og Napoli. Så har man dagene til å utforske byene, eller bare slappe av på skipet. Valget er fritt.

Ifølge Berg-Hansen blir mange cruisegjester så hektet at de bestiller cruise år etter år.

- Det er lurt å snakke med en ferierådgiver for å få den beste cruiseopplevelsen. Det finnes mange ulike skip og rederier med forskjellig profil.

Noen skip spesialiserer seg på natur, kultur, mat og kunstopplevelser og tiltrekker seg et godt voksent publikum. Det er båter som satser på barnefamilier, mens andre igjen tiltrekker de unge og barnløse.

Siden de fleste nordmenn er litt på nybegynnerstadiet når det gjelder cruise, er det ekstra viktig å sette seg inn i profilen til rederiet og skipet man ønsker å seile med, sier informasjonssjefen i Berg-Hansen.

Newswire