Du er her

Byr på Aursmarks edle dråper

Aursmarks Edle Dråper lanserer nå flere nyheter i «Haldenkanalen»-serien. På Vinmonopolets nyhetsslipp i juli var det tre nye produkter.
Av Redaksjonen
Publisert 31.07.2018 20:44


Produkter lansert juli 2018. Bildet er tatt ved Ørje sluser. (Foto: Aursmark Edle Dråper)

«Vi lanserer en ny rødvin, denne gang en Pinot Noir, og en hvitvin, en Chardonnay. Begge vinene kommer fra samme produsent i Languedoc-regionen, som ligger sør i Frankrike, på grensen mot Spania. I 2014 lanserte vi en Haldenkanalen Cognac Special Edition, en eksklusiv XO Cognac på en flott karaffel-flaske, med Cognac som hadde ligget hele 18 år på fat før den ble tappet. Denne kom i et begrenset opplag, og ble raskt utsolgt. Nå har vi igjen fått muligheten til å importere et parti av Haldenkanalen Cognac XO. En lagringstid på 18 år gir en særdeles rund og fyldig smak, tappet på en særdeles flott karaffelflaske. Vi vet at mange har etterspurt denne, så vi er svært glade for at vi endelig kan lansere denne på nytt», heter det i en pressemelding fra produsenten i Østfold.

På Vinmonopolet siden 2012

Aursmarks Edle dråper kom med sitt første produkt på Vinmonopolet i 2012, med Haldenkanalen Cognac (VSOP), og fulgte opp med Haldenkanalen Rødvin i 2013. Utgangspunktet for Aursmarks Edle Dråper er en kameratgjeng fra Marker med ni medlemmer, som ville ha en grunn for å treffes jevnlig i en travel hverdag med jobb og familie.

«Vi har møttes jevnlig for sosialt samvær siden 2006. Navnet er knyttet opp mot Haldenkanalen, den 80 kilometer lange innsjøen som strekker seg gjennom vakkert kulturlandskap i grensebygdene», uttaler produsenten videre i pressemeldingen.

Engebret Soot


Noen av medlemmene med de nye produktene ved Ørje sluser. Fra venstre Morten Jaavall, Tor Anders Høgaas, Thomas Furulund, Espen Jaavall og Nils Ivar Krog Enger. (Foto: Aursmark Edle Dråper)

Alle våre etiketter er preget av DS Engebret Soot, liggende i en av de mange slusene i Haldenkanalen. På baketiketten fortelles historien om kanalbyggeren Engebret Soot og Haldenkanalen.

«Vår drivkraft med «Haldenkanalen» er å skape noe sammen i kameratgjengen, bidra med noe som kan få publisitet om vårt lokalmiljø, vårt bidrag til alt det positive arbeidet som gjøres rundt Haldenkanalen, og ikke minst skal det være «en morsom greie», heter det i meldingen.

Samarbeid med Vinhuset Nofra

Aursmarks Edle dråpers samarbeidspartner og importør, Vinhuset Nofra AS, har hjulpet selskapet fram til å finne gode produsenter og samarbeidspartnere, og hjulpet fram til de produktene som lanseres nå. Dette er viner fra områder og druer som populære på det norske markedet, og som kan passe smaken til de fleste.

«Vi stiller jevnlig opp på lokale arrangementer for å fortelle vår historie og om våre produkter. Nylig var vi med på Soot Spelet, der vi hadde vår egen bod på markedet. Vi stiller også opp for lag, foreninger og bedrifter som ønsker å høre vår historie», heter det i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

 

Faktaboks

Aursmarks Edle Dråper

Aursmarks Edle Dråper ble startet som en Cognacklubb i 2006.

Består av ni medlemmer som er oppvokst sammen i Marker; Stig Erik Granli, Espen Jaavall, Thomas Furulund, Gjermund Øistad, Per Øivind Krog, Morten Jaavall, Tor Anders Høgaas, Gabriel Krog Grini og Nils Ivar Krog Enger.

Produktene er hentet fra Frankrike, med utgangspunkt i Cognac-regionen.

Vinhuset Nofra er samarbeidspartner på import og logistikk.

Produktene selges gjennom Vinmonopolet, er i bestillingsutvalget, men finnes i hylla i lokale utsalg.

Les mer på Aursmark.no