Du er her

Bordbooking på Internett øker raskt

Bestilling av restaurantbord via Internett øker mye. Én av fem bookinger på Riche i Stockholm blir foretatt over nettet, forteller restaurantens kjellermester, Anders Timell.
Av ct_admin
Publisert 20.01.2009 05:10

 

- Etter å ha vært skeptisk i begynnelsen, håper og tror jeg halvparten av reservasjonene kommer gjennom Internett i år, sier Timell.

- Vi har bedre tid til å fokusere på flere gjester nå, fordi vi har fått enda en markedsføringskanal, som er åpen hele tiden, og færre ringer til restauranten.

Gjestene kan bestille alle bordene via funksjon på førstesiden på restaurantens nettsted, nå også helt til aktuelt tidspunkt, etter at bookingmuligheten opphørte tre timer før tidligere. Hvis det blir vanskelig for drop in-gjester å få plass, er det et positivt problem.


Store selskap

Fem til ti restaurantbordreservasjoner i uka blir foretatt over Internett til Avalon Hotel i Göteborg, forteller hovmester Sassa Djurovic.

 

- Vi har brukt Livebookings Direct litt lenger enn ett år, men ikke for store selskaper der maten skal bestilles på forhånd. Vi åpner heller ikke for bestilling gjennom Internett av alle bordene, blant annet for at hotellgjestene lettere skal kunne få plass. Nettbestillingsfunksjonen er ikke på førstesiden vår.


Viktig å markedsføre

Det er viktig at restaurantene kommuniserer at bord, helst alle, kan reserveres via Internett, gjerne på den første av hjemmesidene, mener adm. direktør for Livebookings, Peter Bergström.

- Selskapet er svenskengelsk og har kontrakter med omtrent 18 000 restauranter fordelt i 20 land. I Sverige har vi avtale med cirka 350 restauranter, og antall bestillinger over nettet ble mer enn doblet fra 2007 til i fjor, til om lag 100 000.


Nettverk

- Når gjester reserverer restaurantbord ved hjelp Livebookings, får de automatisk en bekreftelse som tekstmelding, elektronisk post eller på nettstedet. Restaurantene mottar bekreftelsene på de samme måtene eller så blir bestillingene overført direkte til egen bookingløsning.

Restaurantene kan også bli med i Livebookings Network og bli bookbare også via andre nettsteder der brukerne kan søke på forskjellige restauranter.


Lavere kostnader

Restaurantenes provisjonsutgifter ved bestilling via andre nettsteder i Livebookings Network er åtte svenske kroner for hver lunsjgjest og 16 per middagsgjest.

Kostnadene er halvparten hvis reservasjonen foretas på etablissementets hjemmesider. Omtrent tre av 10 av bestillingene kommer via nettverket.

(Kilde: Restauratören)