Du er her

Best på kundetilfredshet

Kundene setter stor pris på både Vinmonopolet og Hurtigruten, mens Nordic Choice Hotels leverer Norges beste hotellopplevelse, ifølge resultatene fra Norsk Kundebarometer 2017. Samtidig har Thon Hotels klatret hele 68 plasser på 2017-listen sammenlignet med i fjor.
Av Morten Holt
Publisert 15.05.2017 12:36

Resultatene for Norsk Kundebarometer 2017 ble sluppet i dag, 15. mai. Dette er en årlig kundetilfredshetsmåling, der formålet er å avdekke hvordan norske kunder opplever kvalitetsnivået på ulike bedrifter leveranser, enten det gjelder produkter eller tjenester.

Finn.no og Flytoget aller best


Hurtigruten på 13. plass. (Foto: Morten Holt)

Finn.no og Flytoget er best av alle med en tilfredshet på 85,1 (fem stjerner).

Best i horecabransjen er Vinmonopolet med en fjerdeplass (83,8, fem stjerner), Hurtigruten på 13. plass (81,5, fem stjerner), Color Line på 34. plass (76,5, fire stjerner) og Nordic Choice Hotels på 42. plass (75,9, fire stjerner).

Videre finner vi Thon Hotels på 51. plass (74,8, tre stjerner). Hotellkjeden klatrer hele 68 plasser, fra en 119. plass i 2016. Scandic Hotels er på 77. plass (73,0, tre stjerner), Radisson Blu på 117. plass (70,2 tre stjerner), DFDS Seaways på 133. plass (67,9, to stjerner) og Stena Line på 159. plass (63 1, to stjerner).

Her er hele listen fra Norsk Kundebarometer

Hotellbransjevinner


Petter A. Stordalen kan fornøyd konstatere at hans selskap er best blant hotellene. (Foto: Jon Klasbu)

Når kundene skal avgjøre hvilket hotellselskap de er mest fornøyd med, er det Nordic Choice Hotels som scorer klart høyest. Selskapet ble hotellbransjevinner og kan vise til fire stjerner i Norsk Kundebarometer 2017. I tillegg klatrer selskapet totalt fra 87. plass i 2016 til en 42. plass i 2017.

– For en knallstart på uka. Hver eneste dag jobber alle i Nordic Choice Hotels utrolig hardt for å levere topp kvalitet, skreddersydde hotellopplevelser, og ikke minst en liten dose hverdagsmagi. At gjestene våre setter pris på innsatsen og belønner oss med dette fantastiske resultatet er den største utmerkelsen vi kan få, sier eier av Nordic Choice Hotels, Petter Stordalen i en pressemelding.

Gjenspeiler kvaliteten i leveransene

– Kundetilfredshet er det viktigste målet som gjenspeiler kvaliteten i leveransene fra bedriften sett fra kundens ståsted. Oppnådd resultat i Norsk Kundebarometer kan derfor brukes som et troverdig sannhetsvitne på kvalitet. Med 4 stjerner så kan Nordic Choice Hotels være stolte av å ha svært fornøyde kunder etter Norsk Kundebarometers indeksmetode på kundetilfredshet, sier Hans-Peter Wøien, daglig leder i Barcode Intelligence Group, som står bak Norsk Kundebarometer 2017.

Thon klatrer 68 plasser


– At Thon Hotels scorer høyt på kundetilfredshet og lojalitet, er noe vi er svært stolte av, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen. (Foto: Gry Traaen)

Thon Hotels klatrer 68 plasser opp på Norsk Kundebarometer. Hotellkjeden ligger nå på 51. plass, mot fjorårets plassering på 119. plass.

– Vi har valgt en ny strategi for Thon Hotels de siste årene, og ser nå effekten av hardt arbeid i alle ledd. Vi setter gjestene våre først hver dag. Jeg har lyst til å takke våre fantastiske medarbeidere som alltid strekker seg lengre for gjestene våre. At Thon Hotels scorer høyt på kundetilfredshet og lojalitet er noe vi er svært stolte av, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Høyskolelektor Bengt Gunnar Lorentzen, som jobber med forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer, forteller at Thon Hotels har hatt en stor fremgang på årets liste. 

– Vi gratulerer Thon Hotels med en signifikant økning i nivå på tilfredshet. En score på 74,8 poeng forteller oss at Thon Hotels har fornøyde kunder og at hotellkjeden har gjort en veldig stor fremgang fra i fjor til i år, sier Lorentzen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her