Du er her

Beitostølen Resort med sterkt resultat - igjen

Fjellturismen skyter i været, og det er stor stemning i hele næringen på Beitostølen, som med stadig økende trafikk til fjellandsbyen, kan melde om meget gode økonomiske resultat i 2014. Konsernet Beitostølen Resort hadde et driftsresultat i 2014 på pluss 11,1 millioner kroner, en økning på hele 23,3 prosent, og et resultat før skatt på 4,9 millioner kroner. Ikke rart Atle Hovi & Co strekker armene i været!
Av ct_admin
Publisert 03.07.2015 00:15

Atle Hovi & Co kan nok en gang melde om et godt resultat for Beitostølen Resort. (Foto: Bjørn B Jacobsen)

– Nå ser vi det vi har sagt lenge; fjellet har et fantastisk potensial for rekreasjon og opplevelser, både for folk flest og for næringslivet, sier en strålende fornøyd Atle Hovi, direktør i Beitostølen Resort, som han eier sammen med sin bror Bjørnar.


Kjernevirksomheten gir resultater

Atle Hovi og Beitostølen har fått gode tall - mye på grunn av satsingen året rundt. Beitostølen er ikke lenger bare en vinterdestinasnjon. (Foto: Morten Holt)

– Det gledelige i denne utviklingen er at det er kjernevirksomheten vi tjener penger på, og ikke salg av leiligheter eller annet. Vår kjernevirksomhet er utleie av 2500 senger på våre to hoteller; Radisson Blu Beitostølen og Scandic Bergo Hotell, leiligheter og hytter, salg av heiskort, mat og drikke samt utleie av 20 forretningslokaler. Her hadde vi et driftsresultat på 11,1 millioner kroner i 2014, som vi selvsagt er veldig godt fornøyd med, sier Atle Hovi.

«Selskapet betalte ned 15,6 millioner i banklån i 2014, og er godt rustet for fremtiden med resultatene som genereres nå, i tillegg til mindre gjeld og rentekostnader. Omsetningen i 2014 var 81 millioner kroner», heter det i en pressmelding.


Internasjonal satsing

Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

Som kjent satser Beitostølen Resort også internasjonalt, for tiden på det europeiske markedet, og har en sentral rolle i Norway Home Of Skiing, chartersamarbeidet de utvikler sammen med Skistar i Hemsedal og næringen på Geilo.

Dette har allerede generert betydelig millionverdier på Beitostølen, ikke bare for Hovi-selskapet, men for hele næringen, som kan nyte godt av engelske skiturister som er på Beitostølen sju dager, fra desember til mars. 

Crystal Ski, som er Englands største turoperatør på vintersportturisme er en av 80 internasjonale turoperatører som hvert år sender gjester til Beitostølen.


Stadig økning

På tur mot Rasletind i mai. (Foto: Morten Holt)

I perioden januar-mars i år hadde Beitostølen en økning i antall gjestedøgn på 6300, en oppgang på 10,3 prosent.

«Med sine 67 400 gjestedøgn i denne perioden, var eksempelvis Beitostølen 13 100 gjestedøgn større enn Øyer/Hafjell, og hele 28 800 gjestedøgn større enn Ringebu/Kvitfjell. Beitostølen hadde en økning på engelske skiturister sist vinter på 37,8 prosent, en økning på tyske gjester på 39,4 og på svenske gjester på +27 prosent», heter det videre i pressemeldingen.


Skal bli Norges mest attraktiv fjelldestinasjon

– Hva er ambisjonene fremover for Beitostølen Resort?

– Vårt definerte mål er at Beitostølen skal bli Norges mest attraktiv fjelldestinasjon, fundamentert på sterke konsepter som vi skaper til alle fire årstider. Er nok en del som først og fremst forbinder Beitostølen med vinter og skiopplevelser, men pr i dag er faktisk sommertrafikken like stor, og juli er til og med årets beste måned for oss, svarer Hovi.


Trendsak å dra til fjells

På tur mot Rasletind i mai. Utgangspunktet er en drøy kvarters tur biltur fra Beitostølen. (Foto: Morten Holt)

– Hvilke konkrete satsinger er det dere har gjort og gjør, som forklarer den positive utviklingen?

– Opplevelser i fjellet har for alvor kommet høyt opp på de fleste mennesker mentale harddisk. Det har blitt en skikkelig trendsak å dra til fjells, sommer som vinter. Så har vi boostet denne virkeligheten, med å sette sterkt fokus på idé- og konseptutvikling, samt å være synlig i markedet hele året, med offensiv PR og markedsføring som selve grunnlaget for et offensivt salgsarbeid. Vi har et nært samarbeid med DestinasjonsKirurgene i dette arbeidet, som blant annet handler om utvikling av nye kultur- og næringslivs-konsepter og begivenheter, som eksempelvis Bitihorn Classic med Oslo-Filharmonien i alpinbakken på 1000 meter, lørdag 8. august. Det er slike grep som setter Beitostølen i posisjon, og som vi opplever skaper en veldig entusiasme blant folk. Det er mange heiarop etter hvert, og det inspirerer oss veldig, sier Hovi.


Vårskikonsept

Vårskikonseptet på Beitostølen skal utvikles videre. (Illustrasjonsfoto: Morten Holt)

– Vi utvikler for tida et nytt vårskikonsept for Valdresflya, som vi skal sjøsette kommende vintersesong, og vi har også flere andre spennende satsinger på tegnebrettet. Nylig åpnet vi vår sommerpark i alpinanlegget, som også er en innovasjonssatsing; at vi skaper trafikk i alpinanlegget også når snøen har smeltet, forteller han videre.


Muligheter

Valdresflya - med Bitihorn i bakgrunnen, i mai. (Foto: Morten Holt)

– Det er veldig moro å drive med reiselivsutvikling her oppe på 900 meter over havet. Hele næringen er på lag, og fjellturismen vil bare utvikle seg ytterligere, både blant folk flest og i organisasjons- og næringslivet. Alle søker de gode og genuine opplevelsene, og tenk hvilket matfat vi har å ta av - bokstavelig talt, her vi ligger ved kjøkkendøra til eventyret Jotunheimen. Og; da har jeg ikke en gang nevnt de 50 000 som skal gå Besseggen i sommer, sier en veldig tilfreds Atle Hovi.


Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"