Du er her

Beitostølen Resort øker på alle fronter

Med 106,2 millioner kroner i omsetning i 2017, 12,2 millioner driftsresultat, og 9,3 millioner i resultat før skatt, kan Beitostølen Resort notere 25,3 prosents resultatøkning fra 2016.
Av Morten Holt
Publisert 18.05.2018 10:27

Tallene reflekterer den sterke trafikkøkningen til Beitostølen.

– Folk vil til fjells, hele året. Veldig moro. Vi får betalt for vår offensive helårssatsing, sier direktør for Beitostølen Resort, Atle Hovi.

Vellykket satsing på helårsturisme


Fire fengende årstider på Beitostølen. (Arkivfoto: Morten Holt)

Omsetningen økte med 13,1 millioner, som betyr 14 prosent vekst i forhold til 2016 (93,1 mil). Selskapet har vekst i samtlige av årets 12 måneder, og særlig stor vekst vår, sommer og høst.

– Det å bygge helårsturisme for vintersport-destinasjoner har alltid vært en utfordring, både i Norge og internasjonalt. Trafikken har som regel smeltet bort med snøen. Dette har vi tatt tak i hos oss. Nå er sommeren like viktig som vinteren, som også høsten og våren er det, og vi ser at stadig flere gjester kommer igjen og igjen, til ulike årstider i løpet av året, sier Hovi. 

Helårs-arbeidsplasser

– En annen utfordring for fjelldestinasjonene, er å kunne skape helårs-arbeidsplasser. For å klare dette er man avhengig av jevn trafikk hele året. Vi er veldig glade for at vår strategiske satsing på samtlige årstider, gir våre 120 ansatte helårs arbeidsplasser, noe de har hatt i mange år. Dette betyr kolossalt mye for kvaliteten i serviceproduktet og serviceleveransen, som er utrolig viktig for oss, understreker Hovi.

Sterk trafikkøkning i 2017


Brødrene Atle (til venstre) og Bjørnar Hovi både eier og driver konsernet Beitostølen Resort, med 2600 kommersielle senger. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

De offisielle gjestedøgnstallene fra Statistisk Sentralbyrå (SSB), forteller at Beitostølen øker og øker, og var én av få destinasjoner i fjellet med plusstall i 2017. Beitostølen (Øystre Slidre) fikk 287 727 gjestedøgn i 2017, en økning på 5,9 prosent, pluss 16 116 gjestedøgn fra rekordåret 2016.

Beitostølen med sine 382 fastboende, ble dermed Norges 14. største destinasjon i 2017. En sterk plassering på en liste sammen med storbyer som Oslo, Bergen, Tromsø Trondheim og Stavanger.

SSB-tallene måler ulike kategorier, blant annet hotellovernattinger. På hotellsiden øket Beitostølen med 9418 gjestedøgn, pluss 5,3 prosent i 2017.

Fortsetter også i 2018

SSB-tallene som foreligger pr i dag, fra januar og ut mars, forteller at Beitostølen er Norges 9. største destinasjon. Økningen forsetter med styrke også inn i 2018, opp hele 21,4 prosent, som betyr pluss 16.925 gjestedøgn i forhold til samme periode i 2016, årets tre første måneder.

En rekke faktorer ligger bak Beitostølen Resorts suksess, ikke minst kontinuerlig innovasjon og produktutvikling. I januar i år fikk Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene prisen for «Årets innovative produktutvikler» sammen, for innsatsen på Beitostølen, da bransjeorganisasjonen HSMAI hadde Oscar-galla for reiselivet på Scandic Fornebu. Nettopp innovasjon, produktutvikling og offensiv tilstedeværelse i markedet, har vært et bevisst satstingsområde for Beitostølen Resort.

PS! Det er fortsatt skiføre i nærheten av Beitostølen. Lørdag 19. mai arrangeres «Valdressprinten» på Valdresflya.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her