Du er her

Bærekraftig søvn på agendaen

Hotellene har lenge hatt søkelys på å innføre en rekke miljøtiltak, som reduksjon av vann- og energiforbruk, redusert matavfall, mindre plast og mindre vask av håndklær. Men søkelyset på søvnopplevelsen har ikke stått like sterkt.
Av Redaksjonen
Publisert 04.12.2018 05:34


Illustrasjonsfoto: Coco-Mat Norge

– Det er på tide at hotellbransjen våkner opp, og griper de muligheter investering i bærekraftig søvn kan gi, mener eier og daglig leder i Coco-Mat Norge, Betina Rondan Sollie, i en pressemelding.

Våkne med ren samvittighet

– Sengen står helt sentralt i alle hotellopplevelser, men har kanskje ikke fått den plassen den fortjener. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Rondan Sollie.

– Hos oss er alle senger laget for hånd på egen karbonnøytral fabrikk i Hellas. De består utelukkende av rene naturmaterialer som kokosnøttfibre og naturgummi, tang, kaktus, hestehår, ull og økologisk bomull. Gjestene skal oppleve å sove godt og rent. Nærmere naturen kommer du ikke, fortsetter Sollie entusiastisk.

Bærekraftig luksus


Daglig leder i Coco-Mat Norge, Betina Rondan Sollie. (Foto: Coco-Mat Norge)

– Nylig kunne vi med glede lese at bærekraftig luksus er på vei inn hotellbransjen. Forhåpentligvis blir Petter Stordalens Villa Copenhagen det første av mange i rekken som setter søkelyset på dette, sier Rondan Sollie. 

Les også: Dette er Villa Copenhagen

«Nature is the true luxury»

– Det handler om å ta ansvar og bidra til et enda bedre miljøregnskap. God, bærekraftig søvn trenger ikke å gå på kompromiss med følelsen av luksus. Å sove godt og våkne uthvilt, gjør deg glad og gir deg en god følelse. Økt fokus på bærekraftig søvn vil dessuten styrke opplevelseskvaliteten ved overnattinger på hotell som en helhet, mener hun.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Faktaboks

Coco-Mat Norge

Coco-Mat er en prisbelønnet produsent av senger og madrasser, sengetilbehør og møbler til private boliger og hoteller.

Selskapet som ble etablert i 1989 i Hellas som en liten familiedrevet bedrift, har med sine snart 30 års erfaring vokst til å bli en global merkevare med butikker i 19 land. 

Coco-Mat er store på hotellmarkedet og representert på over 5000 hoteller verden over.

Coco-Mat har fem egne hoteller i Athen.

Selskapet etablerte seg i Norge i 2017, med butikk i Vika i Oslo.