Automatisering for alle

GetShop har nå gjort det mulig for hoteller og andre overnattingssteder å bruke APAC (adgangskontrollsystemet) i kombinasjon med deres nåværende PMS, noe som tidligere ikke var mulig.

Publisert

– Det vil si at man kan jobbe i det systemet som allerede benyttes på hotellet, og så kan man bruke GetShops system for å generere og sende ut koder til gjestene via SMS og e-post. Og man kan også ha toveiskommunikasjon med gjestene i systemet, slik at man kan skrive frem og tilbake til hverandre, melder Øyvind Iversen hos GetShop.

Les også: Gjør hotellene resepsjonsfrie

Trådløst

– Vi har vært borti en god del overnattingssteder som veldig gjerne ønsker å benytte vårt system, men som har inngått avtaler med både lang bindingstid, lang oppsigelsestid og ugunstige økonomiske vilkår. Det betyr at enkelte rett og slett ikke har råd til å betale for to systemer på en gang. Dette har vi tatt til etterretning og tilpasset produktet vårt slik at flest mulig skal kunne få utbytte av den unike teknologien vår, uten at det koster noe særlig, sier Iversen videre.

– Systemet er så enkelt å bruke at alle uansett alder kan bruke det, og det så og si uten opplæring. Det kan brukes på mobil, nettbrett og PC-er og kan brukes på alle operativsystemer. Det er et trådløst system som er basert på den samme robuste teknologien som vi alltid bruker. Det eneste man trenger å gjøre er å bytte ut eksisterende låser, men det er også en veldig enkel sak. Er det noen som overhodet ikke er interessert i, eller i stand til å bytte låsene selv, så har GetShop et operasjonelt team som kan rykke ut og gjøre denne jobben for hotellet.

Les også: GetShop nominert for banebrytende teknologi

Kostnadsbesparende og effektiviserende

For å forklare hvordan systemet fungerer så skriver man bare inn navn, telefonnummer og epost på gjesten som skal sjekke inn, og velger et romnummer. Da vil systemet lage en kode til gjesten, og i neste steg sender man denne ut, eventuelt med en medfølgende melding. Denne koden kan da benyttes av gjesten på hoveddører, romdøren sin, og eventuelt andre dører gjesten skal ha tilgang til. Når oppholdet er slutt, så trykker man bare på sjekk ut, og koden slutter å fungere på samtlige dører.

Denne løsningen er både kostnadsbesparende og effektiviserende for ethvert overnattingssted uavhengig av størrelse. Systemet passer like bra til et sted med ett rom som til et med 200 rom.

Dette er hovedgrunnene:

* Prosessen med å lage og sende ut en kode til gjesten tar like lang tid som å aktivere et nøkkelkort eller finne frem rett nøkkel til gjesten.

* I motsetning til nøkler og nøkkelkort så forsvinner ikke koden eller blir avmagnetisert, noe som er velkjente problemer i ethvert hotell.

* Man slipper å ha en person sittende våken til langt på natt for å vente på at siste gjest skal komme for å gi gjesten tilgang til rommet.

* Skulle noen komme sent på kvelden uten en booking og ingen ansatte er til stede, kan man bare avtale betaling over telefon og generere en kode for gjesten uansett hvor den ansatte befinner seg i verden.

Les også: Lanserer «Personal Guest Assistance» for hoteller

Mindre ressurskrevende å vedlikeholde

– En annen fordel med å gå for denne løsningen er at man allerede står bedre rustet for fremtiden. Å ta steget videre til helautomatisering vil være atskillig kortere dersom denne løsningen er på plass og man trenger å gå helautomatisk. I og med at denne løsningen ikke benytter seg av all den automatiserte teknologien som er i vårt komplette hotellsystem, så gjør det at den er atskillig mindre ressurskrevende å vedlikeholde, noe som gjør den til et billigere og mer effektivt alternativ uavhengig av hvilken løsning som benyttes av hotellene i dag.

– Vi har testet denne løsningen på tre hoteller i år. Ett i utlandet og to i Norge, og det har gått helt knirkefritt, og vi ruller derfor allerede nå ut denne løsningen som en egen komplett løsning i porteføljen vår allerede i år, melder Iversen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS