Amundsen Bryggeri mangedobler kapasiteten

Oslos største håndverksbryggeri, Amundsen Bryggeri AS, mangedobler kapasiteten på grunn av økt etterspørsel.

Publisert

Amundsen Bryggeri AS er Oslos største håndverksbryggeri, og med en produksjon på 200 000 liter oppnådde det en vekst på 45 prosent i 2015. Det gjør bryggeriet til landets 11. største mikrobryggeri, basert på antall solgte liter i fjor.

Utvalg av øltypene fra Amundsen Bryggeri.

Akers Hus Kafedrift

For å dekke den økte etterspørselen har eieren Akers Hus Kafedrift kjøpt eiendomsselskapet Hauketo Eiendom, som eier Bjørnerudveien 14. Bygget skal bygges om til et bryggeri og vil stå for en stor del av produksjonen til Amundsen Bryggeri AS i årene som kommer.

Akers Hus Kafedrift, som eies av Ole Johan Tollefsen, Børre Jensen og Tom Erik Andreassen, står bak til sammen 11 populære puber og restauranter i Oslo, samt bryggeriet Amundsen Bryggeri.

Utvider med 3500 kvadratmeter

Dagens produksjon foregår hovedsak på Amundsen Bryggeri & Spiseri og Amundsen Bryggeri i Nydalen.

Daglig leder Geoffrey Jansen van Vuuren ser nå frem til å utvide produksjonen med det nye lokalet på 3500 kvadratmeter. Det er investert i nytt utstyr fra BrauKon i Tyskland og en boks tappelinje fra Eurostar i Italia.

Amundsen Bryggeri består av fire personer med lidenskap for å brygge kvalitetsøl. Fra venstre John Hudson, Tom Alfred Øimo, Matthew Thomas og Geoffrey Jansen von Vuuren.

Investeringen er på over 16 millioner kroner, og total produksjonsmengde for Amundsen Bryggeri vil da ligge på inntil 1 million liter per. år. Forventet oppstart av brygging er oktober 2016.

Fokusere på vekst i nye markeder

– Vi ønsker i tiden fremover å fokusere på vekst i nye markeder, som Vinmonopolet, dagligvare og eksport. Dette er noe vi ikke har hatt kapasitet til å levere på tidligere siden vi ikke kunne produsere nok med dagens brygge kapasitet, sier daglig leder Geoffrey Jansen van Vuuren i en pressemelding.

«Amundsen Bryggeri består av fire personer med lidenskap for å brygge kvalitetsøl. De utvider stadig med nye varianter og sesongbasert brygg. Den amerikanske kunstneren Peter John de Villiers designer de unike og kreative etikettene, som har blitt en viktig del av bryggeriets identitet. Det vil bli en del bryggerester fra kornet som benyttes i produksjonen. Dette kan fint benyttes som dyrefor eller i baking. Bryggeriet er derfor interessert i kontakt med lokale bønder eller bakerier som har bruk for dette slik at dette kan benyttes som råvare og komme til nytte», heter det i pressemeldingen fra bryggeriet.

Les mer på Amundsenbryggeri.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS