Kjetil Graver (administrerende direktør i Godtlevert.no) og Veslemøy Tvedt Fredriksen (administrerende direktør i Adams Matkasse). (Foto: Vidar Langeland)

Adams Matkasse og Godtlevert.no = sant

De to nettmat-leverandørene Adams Matkasse og Godtlevert.no vil seg sammen. Målet er for alvor å ta opp kampen med de tre dominerende dagligvarekjedene i det norske matvaremarkedet.

Publisert

De største norske matkasseleverandørene har opplevd en dobling av omsetningen år for år de siste tre årene.

De to største, Adams Matkasse og Godtlevert.no, omsatte for henholdsvis 330 millioner og 390 millioner kroner i 2016, bare fire og seks år etter at de startet.

Matnetthandel vokser kraftig

Netthandel av mat har vokst markant i Norge de siste årene. Sommeren 2015 utgjorde netthandel med dagligvarer 0,3 prosent av det totale dagligvaremarkedet i Norge, og andelen mer enn doblet seg til 0,7 prosent sommeren 2016. Frem til sommeren 2017 er tallet forventet å vokse til 1 prosent.

Matkassefenomenet vokser også raskt i andre land. I Storbritannia økte volumet til slike leverandører med nesten 50 prosent i første halvdel av 2016 sammenlignet med samme periode året før. Samtidig brukte abonnentene nesten 3 prosent mindre i supermarkeder.

USAs største matkasseleverandør, Blue Apron, er i dag verdt mer enn tre milliarder dollar.

Disse er involvert i fusjonen

Godtlevert.no ble etablert i 2010 av Kjetil Graver, Petter von Hedenberg, Ole Martin Alfsen og Henning Sæter. Selskapets største aksjonærer er Chili Invest DA, Angur Invest DA og Evermore AS. Midelfart Invest AS er også på eiersiden. I 2016 omsatte Godtlevert.no for 390 millioner kroner. Selskapet har rundt 30 000 abonnenter og 65 ansatte.

Adams Matkasse ble etablert i 2013 av Adam Bjerck, Mats Wickmann, Harald Aalvik og Lasse Carlsen Smedsvig, og eies i dag nesten i sin helhet av Carolinas Matkasse AB (96,52 % av aksjene). Adam Bjerck innehar de resterende aksjene. Selskapet omsatte for 330 millioner kroner i 2016, og har i dag 74 ansatte og rundt 25 000 aktive kunder.

Svenske Linas Matkasse er matkassekonseptet til matkassebedriften Carolinas Matkasse AB, som ble grunnlagt av søsknene Carolina «Lina» Gebäck og Niklas Aronsson i 2008. Andre eiere inkluderer Creandum, Action Capital og Herkules Capital, som kjøpte 35 prosent av aksjene i 2015. Gruppen omsatte for ca. 1.1 milliarder svenske kroner i 2016, og hadde samme år nesten 100 000 aktive kunder.

Herkules er et av de ledende private equity-fondene i Norge. Siden oppstarten i 2004 har de etablert fire fond med en forvaltningskapital på ca 15 milliarder norske kroner. Herkules kjøper majoritetsposisjoner i selskaper lokalisert i Norden, med solide konsepter og sterkt vekstpotensial. De investerer ofte sammen med gründerne og ledelsen. Andre selskaper i porteføljen, i tillegg til Linas Matkasse, er eksempelvis Olivia, Elektroimportøren, Seagull, Admincontroll, Didriksons, PTC og PSW.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS