Horecanytt

Folkevin i ny drakt

Arcus lanserer i år klassikeren Rødvin med nytt tidsriktig design både på flaske og kartong. Rødvin er den lengstlevende rødvinen hos Vinmonopolet, og har sammen med brunost, Gerhardsen, langrenn og Kvikk-Lunsj vært bærebjelker i den norske etterkrigsidentiteten.

 

Vineliten har sjelden trykket denne vinen til sitt bryst, men den har likevel overlevd siden 1950. Rødvin har gått under mange kallenavn siden lanseringen like etter krigen; Château Hasle, 6-kroners, Folkevinen, Norsk Rødvin, Polets Rødvin og Rødvin Rødvin.

Målsettingen med Rødvin er den samme i dag som for 58 år siden; å presentere en ung, fruktig og lettdrikkelig rødvin av jevn kvalitet til en rimelig pris.

Fra fire til 73 kroner

Og fordi så mange har et forhold til denne vinen har det vært viktig å beholde gjenkjennende elementer i det nye designet. Rødvin fås både på flaske og 3-liters kartong til henholdsvis 73,- og 200 kroner (Vinmonopolet).

Den første flasken Rødvin kostet i 1950 fire kroner + et krigstillegg på 50 prosent. I hele 18 år holdt man prisen på seks kroner flasken.  I 1970 var prisen kommet opp i sju kroner og i 1990 kostet folkevinen 43 kroner på Vinmonopolet.

Fakta Rødvin

* Da tyskerne forlot landet etter andre verdenskrig sto det igjen store beholdninger med rød og hvit vin. Disse ble tappet på flasker og solgt under navnene Rød og Hvit med enorm suksess. I 1947 var beholdningen slutt.

I 1949 ble det derfor besluttet å introdusere en rimelig og lettdrikkelig rødvin. Vinmonopolets innkjøpssjef den gang fikk i oppgave å finne passende elementer til en blandingsvin som var tilpasset den norske gane. Den nye blandingsvinen, som senere ble kjent som Polets Rødvin, ble lansert 1. februar 1950.

* Frem til 1998 var Rødvin Norges mest solgte rødvin.

* I 1972 utgjorde Rødvin hele 40 prosent av det totale saget av svakvin.