30 år med Hemsedal Cafe. (Foto: Hemsedal Cafe)

30 år som trendsetter i fjellheimen

I 30 år har Hemsedal Cafe vært en viktig bidragsyter til reiselivsutviklingen i Hemsedal. Lørdag 16. februar skal jubileet markeres.

Publisert

Miljøet rundt Hemsedal Cafe har klart noe alle livsstilsaktører ønsker seg; å bli et ikon og fortsette å være en attraktiv aktør for stadig nye generasjoner som skal til fjells.

En trendsetter

– Det har vært hardt arbeid og hele tiden hånden på trend-pulsen innen musikk, fashion, mat, drikke og livsstil, slik at man fortsetter å være trendsettende sesong etter sesong, forteller Calle Johansen, som sammen med Jens Martin Jørgensen har drevet selskapet i alle årene.

Hemsedal Cafe har i dag 14 faste ansatte og totalt 60 medarbeidere. (Foto; Hemsedal Cafe)

En ting er sikkert, forteller Johansen, mens han lener seg frem over bordet: – Det stopper på ingen som helst måte nå. Jubilanten leverer bedre resultater enn noensinne, og nærmer seg 50 millioner i årlig omsetning. Vi skal fortsette å være en trendy livsstilsarena i den skandinaviske fjellheimen i årene som kommer også.

14 fast ansatte og over 60 medarbeidere

Hemsedal Cafe åpnet dørene 16. februar 1989, som et av Norges første rendyrkede afterski-konsepter. Ingen visst den gangen at Hemsedal Cafe 20 år etter skulle bli kronet av Carlsberg Gruppen til Europas beste afterski.

I dag har virksomheten 14 fast ansatte medarbeidere, og teller over 60 medarbeidere i vintersesongen. Hemsedal Cafe-systemet utgjør Hemsedal Cafe, Stavkroa Afterski, Stavkroa Night Club, Stavkroa Sportsbar, Stallen Saloon, og har blitt en del av Hemsedals hjørnesteinsbedrifter. Organisasjonen er den viktigste motoren på destinasjonen i det man definerer som «etter-skitid-opplevelser» innen lokale matopplevelser, afterski, underholdning, og nattklubb.

– Rock ‘n roll går aldri av mote, det er kun utrykket, form og farge som forandrer seg med tiden, og vår jobb har alltid vært å tilby det som er tidsriktig – og vi elsker det vi driver med, som er en forutsetning for suksess, sier Calle Johansen.

Alt henger sammen med alt

Foto: Hemsedal Cafe

– Hemsedal som turistdestinasjon er avhengig av å være attraktiv i det norske markedet, og rekruttere blant de yngre målgruppene når de skal velge «fjellet sitt» for første gang, forteller Johansen.

Han har erfart mange ganger at kronekursen svinger, og at de utenlandske gjestene uteblir.

– Det å forstå viktigheten av det norske markedet som en grunnstein i destinasjonsøkonomien er alfa omega. Vår jobb har vært å forstå livssyklusen til de norske gjestene og skape en attraktiv livsstils arena som et tillegg til den fantastiske naturen, alpinanlegget, og andre aktiviteter. Alt henger sammen med alt på en destinasjon, for det er ikke slik at gjestene kommer til fjells for det ene tilbudet alene. De kommer for totaliteten – hele pakka, sier han.

Følger gjestene

– Vi følger derfor våre gjester fra de er studenter og drar på tur alene til fjells for første gang uten foreldrene, til de får sin første jobb, blir samboere, kjøper seg et hjem, får barn, og så blir klare for å kjøpe seg en hytte eller leilighet i fjellet. Er man ikke på ballen og er en attraktiv arena for ung-voksen-målgruppen når de skal gjøre sine valg for første gang, da ender det med at de velger seg andre fjell og blir værende der. Det er mange destinasjoner som har erfart dette, og havnet i bakevja fordi de ikke evnet å utvikle seg. Vi har i alle år sett at gjestene våre blir værende i Hemsedal fordi de fikk denne dalen og fjellene i sitt hjerte som unge, og har tilbragt hele sitt voksne liv her på grunn av totalpakka. Nå er de her med barn og sågar noen med barnebarn. Det er klart det er morsomt å observere dette, og vite at man har vært en viktig brikke i et stort destinasjonssystem, sier Johansen.

Generasjonsskifte

Etter snart tre tiår ved de operative spakene, har Jens Martin Jørgensen og Calle Johansen også gjennomført et generasjonsskifte i ledelsen for å tilpasse seg nye generasjoner med gjester.

Med Thomas Karlsson som daglig leder og et unge medarbeidere som brenner for Hemsedal og produktene Hemsedal Cafe-systemet har skapt, er man rigget for fremtiden.

– Både Jørgensen og undertegnede er fortsatt involvert i driften, men i større grad bak sceneteppet, forteller Johansen i pressemeldingen.

Markerer jubileet lørdag 16. februar

Lørdag 16. februar 2019 er det nøyaktig 30 år på dagen siden oppstarten, og dette skal ikke gå upåaktet hen.

– Vi feirer jubileet med en stor fest der det hele startet for 30 år siden – på Hemsedal Cafe. Vi gleder oss stort til å henge ut med gamle og nye venner som elsker Hemsedal, og mimre litt over de ulike epokene og alle historiene som har blitt skapt gjennom disse årene, og selvfølgelig rock-on inn i fremtiden, sier Calle Johansen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS