Du er her

Årets tredje Horeca-utgave

Det tredje nummeret av magasinet Horeca i 2018 er nå på vei til abonnentene. I dette nummeret har vi blant annet satt søkelyset på bærekraftig mat, baking og den nye kjeden Pink Fish, som har satt mål av seg å bli global med 1000 restauranter i løpet av de neste 10 årene.
Av Morten Holt
Publisert 02.05.2018 12:02


Omslaget på Horecas tredje utgave i 2018. (Foto: Morten Holt/layout: Tove Sissel Larsgård)

I bladet finner du ellers artikler om hotell, restaurant, kafé, catering, uteliv, reiseliv, institusjon og alt annet som berører horecabransjen.

Pink Fish til Asia

Den første Pink Fish-restauranten ble åpnet i 2017, og den andre i Grensen i Oslo nå i april. I løpet av året kommer det sju-åtte nye.

– Vi ser et enormt potensial. Sjømatkategorien er underutviklet, og samtidig veldig etterspurt. Den første internasjonale Pink Fish-restauranten skal åpnes siste kvartal 2018 eller i begynnelsen av 2019, og det er spesielt Asia og Kina som blir prioritert i første omgang, sier Geir Skeie og Ronny Gjøse, to av dem som står bak fast casual-kjeden.

Les mye mer om Pink Fish i Horeca nummer 3 2018

Satser på baking

Kantinekjeden De 3 Stuer ble den aller første storkjøkkenkunden som deltok på Idun Industris bakekurs. Kursene, som er arrangert på ettervinteren, har hatt en teoretisk og praktisk del.

– I De 3 Stuer har vi satset på baking i lengre tid, men nå utvikler vi dette enda mer. Vi skal inn med baking i alle våre personalrestauranter, og det er en av grunnene til at vi kjører disse kursene, forteller driftsleder for De 3 Stuer region Oslo og Gardermoen, Heidi Marie Holmebakken.

Les mer i Horeca nummer 3 2018

Grønt skifte i kantinen

Kantineselskapet Dugurd (tidligere Du Godeste) er en pilot i prosjektet «Food Sustainability Heroes», som er et samarbeid mellom selskapene IntoFood, Splint og Human Factors. Alt søkelys rettes mot å servere bærekraftig mat, mindre kjøtt og mer grønnsaker.

Målet med prosjektet er å gi ansatte ferdigheter, engasjement og motivasjon å gjennomføre tiltak, og kommunisere til gjestene hva de gjør og hvorfor.

– Derfor er det viktig at ledere går i bresjen, slik som David Bratlie og Astrid Roppen har gjort hos Dugurd, påpeker Will Nicholson i IntoFood.

Les mer om prosjektet i Horeca nummer 2 2018

Rekrutterer i stor stil

Bekkjarvik Gjestgiveri er ikke bare mesterkokker og restaurant og hotell i Michelin-guiden, nemlig. Det er omtanke for dem som kommer etter, også.

Lærlingene strømmer til Bekkjarvik. Brødrene Ørjan og Arnt Johannessen har ti lærlinger på kjøkkenet sitt, og et par i Parma, også.

– Vi har 10 lærlinger på kjøkkenet. Akkurat nå har vi to som er nede i Parma og jobber gjennom et nettverk i fylkeskommunen, og så får vi to fra Italia hit i tre uker, forteller Arnt Johannessen.

Les mer i Horeca nummer 3 2018

Mr.Iceman – ledende med is

Mr. Iceman – eller rettere sagt Jack Stensland (47), har spesialisert seg på is og isbiter. Nå er bedriften hans blant de ledende i verden med sitt utvalg og stadige innovasjoner.

I produksjonslokalene i Nes i Akershus lages krystallklare isbiter og is i alle varianter av rent, norsk vann, produsert under trykk – og ifølge Stensland; – garantert uten smak eller lukt.

Les mer i Horeca nummer 3 2018

Kokkene omfavner Nýr

Kokkene har omfavnet Nýr, den hvite, fløyelsmyke, syrlige og friske ferskosten fra Grøndalen Gård i Akershus. En rekke anerkjente restauranter, med Maaemo i spissen, har satt den på menyen.

– Det aller viktigste for oss er at kua får lov til å være mor til kalven sin. De går fritt hele året. Vi mener at morslykke, beiting og uteliv er helt avgjørende for kvaliteten på det vi leverer, forklarer produsent Hans Arild Grøndahl.

Les mer i Horeca nummer 3 2018

Andre større artikler

Videre i denne utgaven kan du lese om den nye Oslo-restauranten Nemesis, som ledes av unge Jan-Erik Hauge (28). Vår typebedrift er Havnekontoret i Kristiansund, mens det er NKL-presidenten Helge Johansen som er portrettert i Horeca nummer 3 2018.

Les også om ærverdige Sauda Fjordhotell, der det er blitt en ny giv etter konkursen, og om Twinings nye satsing med teposer – uten te. I denne utgaven kan du også lese om Bocuse d’Or Europe, som blir arrangert i begynnelsen av juni (like etter deadline for den neste utgaven av Horeca, nummer 4 2018), og du finner også en artikkel om kransekakesnacks.

Vårt vintema i dette nummeret er Riesling.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Landet Rundt, Norden Rundt, Produkter, Bransjejus og Bransjekalender.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her