Du er her

Årets hotelier 2019

Anne-Margrethe Tveit, som er direktør Quality Hotel River Station i Drammen, er kåret til «Årets Hotelier 2019». Se hvilke andre som ble hedret av HSMAi her.
Av Redaksjonen
Publisert 09.01.2020 22:05

Christopher Gundersen, som er «Area Revenue Manager» hos Scandic, er «Årets Unge Leder i Reisebransjen» 2019, mens Emma Järpell, som er hotelldirektør på Scandic Karasjok & Sápmi Park Karasjok er kåret til «Årets Unge Hotelier 2019». Scandic Hotels tok også tok gull i kategoriene «Beste event» og «Sosialt ansvar», og fikk hederlig omtale i flere kategorier.

Prisen «Årets Selger» gikk til Christine Kausland fra Clarion Hotel The Hub.

Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene fikk gull under HSMAI Awards for det spektakulære snøskulpturprosjektet «Helt Konge». Det var i kategorien «Beste destinasjonsutviklingsevent» at de to Beitostølen-selskapene vant gull.

Det ble klart under HSMAI Awards på Scandic Fornebu torsdag kveld, 9. januar.

– Det største jeg jar opplevd i min karriere

– Å vinne «Årets Hotelier» blant så mange dyktige kollegaer i vår bransje er noe av det største jeg har opplevd i min karriere, sier den stolte den stolte hotelldirektøren Anne-Margrethe Tveit.

Det er en jury med administrerende direktører fra blant annet Nordic Choice Hotels, Scandic Norge og Thon Hotels, som avgjør hvem som vinner de prestisjetunge prisene.

Det er en jury med administrerende direktører fra blant annet Nordic Choice Hotels, Scandic Norge og Thon Hotels, som avgjør hvem som vinner de prestisjetunge prisene.

Dette er juryens begrunnelse for tildelingen:

«Anne-Margrethe Tveit beskrives som en sterk og tydelig leder med stor arbeidskapasitet. Hele tiden er målet å gi gode opplevelser for gjesten. Gjennom sin yrkeskarriere har «Årets hotelier» ledet hoteller i forskjellige segmenter og av forskjellige størrelser, både veletablerte og nye. 2019 var et ekstra travelt år. Etter å ha avsluttet et stort utbyggingsprosjekt ble hun satt til å lede et helt nytt hotellprosjekt som åpnet dørene på slutten av året. Her fikk hun brukt sin lange erfaring både innen hotell, utvikling, salg og ikke minst rekruttering. Da hotellet åpnet, var ordrebøkene allerede velfylte. Dette er en hotelleder med masse energi, mot og stor begeistring», står det i juryens begrunnelse.

– Prisen kan jeg takke alle de fantastiske kollegaene mine for. Jeg er heldig som har fantastiske ledere i Quality Hotel og Nordic Choice Hotels, som gjør at jeg får utvikle meg og mitt team hver eneste dag, sier Tveit.

«Årets Unge Hotelier 2019»


«Årets Unge Hotelier 2019», Emma Järpell, og «Årets unge leder i reiselivsbransjen»,  Christopher Gundersen. (Foto: Camilla Bergan)

Emma Järpell, hotelldirektør på Scandic Karasjok & Sápmi Park Karasjok, ble «Årets Unge Hotelier 2019».

Å vinne en pris som dette er nesten uvirkelig. Det føles som i går at jeg satt på skolebenken som 18-åring og satte meg et mål om å bli hotelldirektør innen min 30-årsdag. Et mål jeg nådde med fem ukers margin og som dessuten tok meg til hjertet av Finnmark og hjertet av Sápmi Karasjok. Denne prisen deler jeg med hele mitt hotell og mitt team. Sammen har vi skapt en herlig arbeidshverdag fylt med latter, glede og fantastiske gjesteopplevelser, forteller Järpell.

«Årets unge leder i reiselivsbransjen»

Area Revenue Manager og Director of Leisure Desk i Scandic Norge, Christopher Gundersen, har gjort seg bemerket som en tydelig, inkluderende og motiverende leder gjennom endring 2019. I går kveld stakk han av med den gjeve prisen «Årets unge leder».

– Jeg syns først og fremst det er stort å bli nominert til prisen som årets unge leder. Jeg er stolt av det vi som team på både Leisure Desk og Revenue har oppnådd gjennom fokus på struktur og samarbeid i et år med mye endringer. Å vinne denne prisen er for meg et symbol på at vi jobbet målrettet som avdeling og ikke minst at vi lykkes med å tilpasse oss til endringer i markedet. Jeg er takknemlig til mine gode kollegaer i Scandic for denne prisen, sier Gundersen. 

Stor dag for Scandic

Det var duket for prisdryss til Scandic da reiselivsbransjens beste markedsførere ble hedret under HSMAI Awards. For sin innsats under Arctic Race of Norway, ble Scandic hyllet med gull i kategorien «Beste Event + IMC». I tillegg til hederlig omtale for kampanjen «Feel Grand» for Grand Hotel Oslo by Scandic, fikk hotellkjeden også anerkjennelse for prosjektet «Turn off the tap», der Scandic involverte alle sine 18.000 medarbeidere for å bli mer bærekraftig.

– Dette er virkelig en stor dag for alle i Scandic! Jeg er utrolig stolt og glad over hva vi har klart å få til i året som har vært. Å vinne flere prestisjefylte priser i konkurranse med resten av aktørene i den norske reiselivsbransjen er fantastisk. Det er spesielt gledelig at Scandic har en bedriftskultur som får frem så mange dyktige unge talenter, sier Asle Prestegard, fungerende administrerende direktør i Scandic Norge.

Årets selger - Christine Kausland


Christine Kausland. (Foto: Camilla Bergan)

Prisen gikk til Christine Kausland fra Clarion Hotel The Hub.

Kausland, som opprinnelig er utdannet kokk, begynte i Nordic Choice Hotel i 2005 som en del av Inhouse Sales på Clarion Hotel Admiral, hvor hun senere ble salgsleder. I 2010 startet hun som salgsleder på Clarion Hotel Royal Christiania (nå Clarion Hotel The Hub) men har siden 2014 vært Director of Sales.

I nominasjonen ble det trukket frem at Christine er en dyktig lagspiller og leder som har resultert i gode teamresultater. I tillegg er hun en individualist som har vist til særdeles gode salgsresultater for hotellet. Christine har tatt steget videre etter åpningen hvor hun nå jobber for å utvikle seg selv som leder ved å ha ansvaret for hele salgs- og planleggingsavdelingen ved hotellet, i tillegg til eget salg. Christine er også en av profilene i serien "Hotelleventyret" TV Norge hvor hun gjør en svært god figur. Hun lever for jobben og viser nøyaktig den Nordic Choice Hotels spiriten vi ønsker: Energi, mot og begeistring.

- Jeg synes det er utrolig gjevt å bli tildelt denne prisen og få anerkjennelse for jobben som har blitt gjort, spesielt utenfor egen organisasjon. Det har vært en lærerik, tøff og inspirerende periode og jeg vil trekke frem at prisen er en team pris. Salgsresultater vi har levert er et teamarbeid, så her fortjener alle i teamet mitt heder og ære. Jeg vil også benytte sjansen til å takke direktør på Clarion Hotel The Hub, André Schreiner, for muligheten til å være med på denne fantastiske reisen, sier en glad og rørt Christine Kausland.

 

Gull til Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene


Bjørnar Hovi og Bjørn B Jacobsen mottok Oscar-statuett da Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene gikk helt til topps under HSMAIs gallafest på Scandic Fornebu. (Foto: Camilla Bergan)

Med det spektakulære snøskulpturprosjektet «Helt Konge», kunne Bjørnar Hovi og Bjørn B Jacobsen motta Oscar-statuett da Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene gikk helt til topps under reiselivets gallafest på Scandic Fornebu torsdag kveld, i regi av bransjeorganisasjonen HSMAI.

Det var i kategorien «Beste destinasjonsutviklings-event» at de to Beitostølen-selskapene vant gull. Juryen skriver i sin motivering:

«Prisen deles ut til den som har utviklet og markedsført et event som blir kilden til historiefortellingen om destinasjonen. Vinneren har tatt utgangspunkt i en lokal ressurs, hentet inn internasjonal ekspertise, og utviklet et event som vokste frem over flere uker med stigende spenningskurve. Medieeksponeringen både nasjonalt og internasjonalt har bidratt til å sette destinasjonen på kartet som stedet med verdens største snøskulpturer. Vinneren er Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene med «Helt Konge». HSMAI gratulerer!»

I sine takketaler fikk Bjørnar Hovi hele gallasalen til å reise seg og skåle for at HSMAI samler bransjen til denne kraftmakeringen, mens Bjørn B Jacobsen sa at prosjektet «Helt Konge» er en hyllest til vinter og snø, en ressurs som skaper enorme verdier i fjellet.

– Veldig artig, ja dette var rett og slett helt konge. Det å bli vurdert og prissatt av en faglig sterk og uavhengig jury, i konkurranse med mange andre ikke ubetydelig prosjekter og events, er sjølsagt ekstra moro. Det produseres etter hvert mange store events i Norge, og at vi stadig vekk markerer oss i dette selskapet er inspirerende for Beitostølen Resort og DestinasjonsKirurgene, og det er samtidig viktig og sterk posisjonering av Beitostølen som destinasjon, sier Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca