Du er her

Årets fjerde Horeca-magasin på vei

Årets fjerde utgave, sommernummeret av magasinet Horeca i 2019, er på vei til abonnentene. Her kan du se hva du finner i denne utgaven.
Av Redaksjonen
Publisert 14.06.2019 06:02


Forsiden på Horecas fjerde utgave i 2019. (Foto: Mr. Iceman/layout: Tove Sissel Larsgård)

Med velkjente samarbeidspartnere skal Salgslaget og Frode Kristensen (64) promotere og hjelpe små og mellomstore lokalmatprodusenter. Arne Brimi, Wenche Andersen, Halvor Heuch og Ingebrigt Steen Jensen er noen av dem som er med på laget. Totalt har Kristensen omkring 40 gode hjelpere.

Etter 12 år i Matmerk, der han var fagsjef markedstjenester, sluttet Kristensen i selskapet i fjor høst.

Nå er Salgslaget etablert og i full gang.

– Salgslaget skal være et servicesenter for lokalmatprodusentene, sier han.

Les også portrettet med Frode Kristensen i denne utgaven.

Les mer i magasinet Horeca (nummer 4 2019)

NKL i full beredskap

Når OL (ICA Culinary Olympics) arrangeres på Intergastra i Stuttgart i februar neste år, er det første gang Norge stiller med tre kokkelandslag. Alle lagene har målsetting om å stå øverst på pallen.

Junior- og seniorkokkelandslag har vi hatt i mange år, men denne gangen debuterer også vårt Community Catering-landslag («Kokkelandslaget Community Catering»), der kokkene er plukket ut fra kantiner og personalrestauranter. Ikke nok med det: Samtlige tre lag skal i aksjon samme dag – søndag 16. februar 2020. Det krever mye forarbeid og nøye logistikk.

Du kan lese mer om landslagene i denne utgaven, der det også kan lese mer om NM i kokkekunst – som i 2020 skal arrangeres i en helt annen og ny form.

– Norske Kokkers Landsforening legger opp til en helt ny og annerledes konkurranseform, som vi har stor tro på. Hovedpoenget er å finne frem til de gamle, gode grunnverdiene for kokken, sier daglig leder i NKL, Espen Wasenius og president i NKL, Helge Johansen.

Les mye mer i Horeca nummer 4 2019

Mocktails på drikkemenyen

Hva med noen alkoholfrie drinker på menyen denne sommeren.

Mocktails er bedre kjent som alkoholfrie drinker.  Ordet er satt sammen av cocktails og mock, det engelske ordet for etterligning, og er rett og slett et fellesbegrep for alkoholfrie cocktails.

I denne utgaven presenteres en rekke varianter.

Les mer i Horeca nummer 4 2019

Storutbygging i Sogndal

Quality Hotel Sogndal har nesten doblet romkapasiteten, og er nå det største hotellet i Sogn og Fjordane – og i aksen Bergen-Trondheim.

Eier Jørgen Christian Lindstrøm har investert 200 millioner kroner i nybygg og totalrenovering, noe som betyr at det er en av de største enkeltinvesteringene i et hotell ute i distriktene i Norge, når vi ser bort fra de store skidestinasjonene.

Les mye mer i Horeca nummer 4 2019

Wood Hotel i Mjøstårnet

Han bygde ut familiekafeen til en kjede av stoppesteder hele veien mellom Oslo og Trondheim. Nå har Øyvind Frich inntatt Mjøstårnet og forteller om fulle hus på Wood Hotel.

E6 er veien. Ikke bare for den som skal til Mjøstårnet – det var E6 som var Øyvind Frichs vei til å drive Wood Hotel, også.

Les mer om Wood Hotel i Horeca nummer 4 2019

Frogner House satser på merkevarebygging

Merkevarebygging er å skape trygghet og tillit over tid. Det handler om å påvirke målgruppens valg slik at du blir valgt fremfor konkurrentene. Når kunden har tillit til deg oppnår du lojalitet, og din bedrift kan bli foretrukket igjen og igjen.

Frogner House har nylig vært gjennom en oppfrisking av merkevaren, og de er et godt eksempel på en bedrift som har bygget stein på stein og vært tro mot sin visjon og sine verdier.

Les mer i Horeca nummer 4 2019

Storkjøkkenbransjens historie

Den første utgaven av bladet Storkjøkken (Horecas forløper) kom sommeren 1969, noe som betyr at vi i år markerer 50-årsjubileet.

Tidligere BFSN-leder og veteran i storkjøkkenbransjen, Arne Dalseng, skriver artikler med historisk tilbakeblikk.

Når storkjøkkenbransjens historie i Norge skal skrives, så må et av de mest sentrale kapitler omhandle selskaper og aktiviteter i Riise-generasjonene. Les mer om det i Horeca nummer 4 2019

Les de historiske tilbakeblikkene i magasinet Horeca

«Rett fra Ræder»

I jusspalte «Rett fra Ræder», som Advokatfirmaet Ræders juridiske eksperter skriver, er temaet i denne utgaven «Ett år med GDPR i horecabransjen»

Les spalten i Horeca nummer 4 2019

Andre større artikler

Typebedrift i denne utgaven av Det Gule Galleriet i Stavern.

Videre kan du lese om tomatforskning, om fylkesvinnerne i Twinings Best Breakfast (kåringen av landets beste hotellfrokost), om Haukeliszeter bakeri, og om den nye unge hotelldirektøren på Radisson Blu Beitostølen, Silje Moen.

Faste spalter

I tillegg til en rekke andre små og mellomstore artikler, er det som vanlig masse lesestoff i de faste spaltene Nytt om navn, Bransjenytt, Landet Rundt, Norden Rundt, Verden rundt, Produkter og Bransjekalender.

God lesning!

Du kan abonnere på Horeca her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her