Du er her

«Sommeråpent-effekten» slo inn i sommer

I juli utforsket NRKs Sommeråpent campinglivet i Norge og besøkte campingplasser landet over. Ferske tall fra SSB viser at juli hadde det høyeste antallet registrerte campingovernattinger siden 2009.
Av Redaksjonen
Publisert 11.09.2019 08:02

I fjor var det Lars Monsen og vandring i Norges fjell. I år valgte Sommeråpent å utforske norsk campingliv og søkte sommeridyllen på norske campingplasser fra sør til nord.

Ferske tall fra SSB viser en sterk økning i andel registrerte campingovernattinger i juli i år mot juli i fjor. Samlet har campingplassene hatt en økning på om lag 100 000 til 2,7 millioner overnattinger. Dette er det høyeste registrerte tallet på campingplasser siden 2009.

Camping i forandring


Larkollen camping. (Foto: Morten Holt)

– Camping er en bransje i stor forandring og har utviklet seg til å bli noe veldig annet enn tidligere. Både produktet og standarden har blitt mye bedre. Det er veldig gøy å se at overnattingstallene for juli er høyere enn på lenge. Dette er muligens en effekt av NRKs Sommeråpent. Det er uansett flott å se at folk er nysgjerrige på campinglivet. Campingtrenden er økende og blir bare mer og mer populær, sier bransjesjef for camping i NHO Reiseliv, Jarle Buseth.

Fullbooket uke


Fra NRKs sommeråpent på Moysand camping. (Foto: NHO Reiseliv)

Første sendedag var torsdag 2. juli fra Moysand familiecamping i Grimstad.

– Vi hadde ei fantastisk uke her sammen med NRK. De var hos oss den første uken i juli, som normalt ikke er den beste uken hos oss. På grunn av NRK kom det betydelig flere døgngjester. Uken var nærmest fullbooket. I tillegg åpnet vi 23 nye døgnplasser den dagen NRK kom. Disse ble umiddelbart fylt opp, sier daglig leder ved Moysand familiecamping, Ole Johan Stensvand.

– Vi har fått mye e-post og telefoner fra folk som har sett programmet og ønsker å ta turen til oss på grunn av dette. Totalt hadde vi en økning i døgngjestebelegget med 21 prosent i juli, fortsetter Stensvand.

Stor pågang


Fra Sommeråpent på Larkollen camping. (Foto: NHO Reiseliv)

Også Gloppen Camping og Larkollen Camping merket en pågang etter besøket fra NRK.

– Vi fikk mange telefoner, særlig i etterkant av Sommeråpent. Da hadde vi kun telt og bobiler/campingvogner ledige, så vi måtte avvise mange, sier daglig leder, Rune Kåre Kjørvik ved Gloppen Camping og Fritidssenter.

– Vi hadde nok noen som kom grunnet Sommeråpent, og en del som kom i ettertid fordi Sommeråpent hadde vært hos oss. Juli var en god måned med skiltet "fullt" oppe veldig mye, sier daglig leder ved Larkollen Camping, Arild Kristoffersen.

Sommeråpent besøkte Gloppen Camping og Larkollen Camping i henholdsvis uke 28 og 29.

Måtte flere ansatte til


Larkollen camping. (Foto: Morten Holt)

Gloppen Camping, Larkollen Camping, Alta Strand & Camping og Apartment og Storsand Gård Camping forteller alle at de måtte ansette ekstrahjelper i forbindelse med innspillingen av Sommeråpent.

– Det var veldig tidskrevende. Som daglig leder var jeg på jobb fra 8/9 om morgenen til 22/23 på kvelden hver dag hele uken. De andre fulltidsansatte hadde også lange dager. Vi hadde flere folk på jobb. Sikkert 2 til 3 ansatte mer til enhver tid. Men, det var veldig morsomt å være med. Vi hadde tett og godt samarbeid med NRK og vi fikk tilbakemelding på at de var veldig fornøyd med service og at vi stilte opp til alle døgnets tider, sier Mari Myrenget ved Storsand Gård Camping.

Fornøyde gjester og god framstilling

Storsand Gård Camping i Malvik og Alta Strand Camping & Apartments i Alta hadde besøk av Sommeråpent i uke 30 og 32. Begge campingplasser forteller at gjestene oppfattet dette som positivt, og var veldig fornøyd med hvordan NRK framstilte campingplassen og livet rundt.

Gloppen Camping fikk også vist frem kommunen.

– Lokalbefolkningen, kommuneapparatet og politikerne er i skyene av begeistring. Det er like viktig for oss, som gjestedøgn. Jeg tror det gjorde noe med alle, både på plassen og i resten av kommunen. Framstillingen av campingen og kommunen var fantastisk. NRK begynte med et konsept som kun skulle rette søkelys på campingen, men vi fikk de med på å løfte blikket og vise det vi har å by på i hele kommunen, sier Rune Kåre Kjørvik ved Gloppen Camping og Fritidssenter.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca